کد خبر: ۲۴۹۹
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
عضو کمیسیون عمران مجلس:
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: مجوز طرح های توسعه ای کشور باید براساس آمایش سرزمینی باشد در غیر این صورت مجلس ورود خواهد کرد و جلوی احداث این طرح ها را خواهد گرفت.
به گزارش جدید پرس:

اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس  درباره اقدام سوال برانگیز سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر صدور مجوز احداث پتروشیمی امیر آباد که آب بَری بالایی دارد، در استان کویری سمنان و عدم اجرای قانون آمایش سرزمین، به موضوع لزوم تطابق دانش بنیان با طرح‌های عمرانی اظهار کرد: ما علاوه بر تأکیداتی که قوانین مختلف در حوزه آمایش سرزمین داریم، اسناد بالادستی زیادی در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی و تطابق آنها با آمایش سرزمین داریم که باید در همه پروژه‌های عمرانی رعایت شوند.

وی ادامه داد: در سال گذشته به هر دلیل آمایش سرزمینی یا رعایت نمی‌شد یا اینکه به مشاورانی داده می‌شد که بدون انجام بازدیدهای میدانی از وضعیت محل اجرای پروژه‌ها، مطالعات و تحقیقات خود در زمینه آمایش سرزمین را برای اجرای پروژه‌های عمرانی انجام می‌دادند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هیچیک از مطالعاتی که در سال‌های گذشته در خصوص آمایش سرزمینی انجام شده، قابلیت اجرا ندارد، افزود: به نظر می‌رسد این طرح‌ها به صورت یکنواخت برای همه استان‌ها تهیه شده، در حالی که شرایط استان‌ها و حتی شهرهای یک استان با هم متفاوت است.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در استانی مانند سیستان و بلوچستان که روستاها از یکدیگر به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر فاصله دارند و نیاز به خانه‌های بهداشت در هر استان بالاست، اما بر اساس یک مصوبه کلی گفته شده که باید به ازای یک تعداد مشخصی خانوار روستایی، خانه بهداشت احداث شود.

حسین زهی با اشاره به موضوع پتروشیمی امیرآباد و انتقال آن از مازندران به استان سمنان که از استان‌های بحرانی در زمینه کم آبی است گفت: باید مشکلاتی که صنایع آب بَر همچون ذوب آهن و فولاد برای استان‌های کم آب مانند اصفهان و یزد ایجاد کرده، درس عبرتی گرفت و نباید اجازه داد تا پتروشیمی امیرآباد به استان سمنان منتقل شود به طوریکه اگر این اتفاق رخ دهد حتماً در مجلس با این موضوع برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آب رسانی مشکلات زیادی داریم و برای برخی روستاها با تانکر آب حمل می‌شود؛ این در حالی است که پتروشیمی باید در استان‌های ساحلی احداث شود تا بتواند از نظر زیست محیطی خطری نداشته باشد.

این نماینده مجلس یازدهم تأکید کرد: متأسفانه شاهدیم که صدور مجوز احداث چنین صنایعی در سالهای پیش بیشتر سلیقه‌ای بوده است است حال آنکه باید مطالعات آمایش سرزمینی هر استان به صورت مستقل انجام شود حتی در داخل استان‌ها هم هر شهرستانی باید تعیین تکلیف شود.

مجوز طرح‌های توسعه‌ای کشور باید براساس آمایش سرزمینی باشد در غیر این صورت مجلس ورود خواهد کرد و جلوی احداث این طرح‌ها را خواهد گرفت.

 این روزها خبر انتقال پتروشیمی امیرآباد به استان سمنان مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. نکته حائز اهمیت در این است که این مجتمع پتروشیمی که نیاز به آب فراوان دارد و پروپیلن تولید می‌کند باید در کنار دریا ساخته شود و انتقال آن به منطقه کویری سمنان هیچ توجیه اقتصادی و امنیتی ندارد.

لغو مجوز این پتروشیمی و انتقال ان به منطقه کویری سمنان موجب شده است تا حتی نمایندگان مجلس نیز به این موضوع ورود کنند تا جایی که علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست که نامه‌ای را به شماره ۱۴۰۱/‌۱۰۰/‌۴۳۸۸ به منظور ابطال مجوز پتروشیمی امیرآباد به دولت نوشته است در گفت وگو با رسانه‌ها این موضوع را تکذیب کرده و اعلام داشته است که خبر انتقال پتروشیمی میانکاله به استان سمنان صحت ندارد.

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت پتروشیمی میانکاله تاکید کرد: گزارشی را به رئیس جمهوری داده‌ایم و اکنون در دستور کار کمیسیون زیربنایی و محیط زیست دولت است.

رئیس سازمان محیط زیست پیشتر در زمان ورود به این سازمان گفت وگویی را با رسانه‌ها انجام داده بود که در این گفت وگو به رعایت قانون توسعه بر مبنای آمایش سرزمینی تاکید می‌کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها