کد خبر: ۲۳۸۰
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
بررسی‌ها نشان می‌دهد که از روز ۱۵ خردادماه طرح‌های تشویقی کاهش مصرف برق آغاز شده است.
به گزارش جدید پرس:

 بر این اساس، مشترکان بخش خانگی، اداری، تجاری، صنعتی و کشاورزی متناسب با تعاریف انجام شده، با صرفه‌جویی برق مشمول پاداش می‌شوند. طرح‌های تشویقی بخش صنعت و کشاورزی نیز از امروز اجرایی خواهد شد. در این‌باره مدیرعامل شرکت توانیر در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی می‌گوید: «امسال، برنامه ما تشویق‌محور است و در بخش خانگی تشویق‌هایی درنظر گرفته‌ایم که مصرف برق را کاهش دهد.» آرش کردی عنوان می‌کند: «همچنین با پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر گرم شدن شدید هوا، از روز دوشنبه طرح‌های تشویقی در بخش صنایع و کشاورزی نیز آغاز می‌شود. در ازای این همکاری، صنایع از پاداش‌های صنعت برق برخوردار می‌شوند که به‌طور مثال این پاداش‌ها در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان تخفیف در بهای برق مصرفی در ازای همکاری با صنعت برق بوده است که در صورتحساب‌های برقی آنها اعمال شده است. در همین حال، مطابق مصوبه هیأت وزیران و هماهنگی‌های انجام شده، پیش‌بینی شده است که در بازه زمانی ۱۱ صبح تا ساعت ۱۸، کشاورزان ۵ ساعت مصرف برق خود را مدیریت کنند و ۱۹ ساعت مابقی را می‌توانند رایگان از برق استفاده کنند.» به گفته مدیرعامل توانیر، طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف برق علاوه بر سودآوری برای مشترکان، به پایداری شبکه برق امسال کمک خواهد کرد.

ضوابط دریافت مشوق‌های صرفه‌جویی در این رابطه، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز می‌گوید: «بر اساس طرح جدید، اگر مشترکی در مناطق عادی با الگوی ۳۰۰ کیلووات ساعت در تابستان بتواند مصرف خود را نسبت به سال گذشته به ۲۵۰ کیلووات‌ساعت برساند، قبض برق او رایگان خواهد شد و اگر بتواند مصرف خود را به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت برساند، در کنار رایگان شدن قبض، حدود ۳۰ هزار تومان نیز از صنعت برق بستانکار می‌شود.» مصوبه طرح ملی «کاهش مصرف انرژی الکتریکی» که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اجرایی می‌شود، ضوابط تشویق و اعطای پاداش کاهش مصرف به مشترکان برق را چنین توصیف می‌کند: «درصورتی‌ که مشترکان مشمول طرح، میزان مصرف برق خود را طی دوره اجرای طرح نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داده باشند و میزان مصرف آنها به زیر الگو برسد، برق کاهش‌یافته تا الگوی مصرف به‌ ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان خریداری می‌شود و در اولین صورت‌حساب بعد از زمان اجرای طرح، اعمال می‌شود. مخاطبان اصلی مصوبه، مشترکان خانگی و سایر مصارف در کل کشور هستند که اگر بتوانند در ۴ ماه گرم سال یعنی خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه اقدام به مدیریت و مصرف بهینه برق کرده و مصارفشان را با الگوی مصرف تطبیق دهند؛ پاداش صرفه جویی دریافت می‌کنند.»

پرمصرف‌ها جریمه می‌شوند

اگرچه اغلب طرح‌های اصلاح مصرف برق، به‌صورت تشویقی تعریف شده؛ اما پرمصرف‌های برق که یارانه بیشتری را با افزایش مصرف خود دریافت می‌کنند و پایداری شبکه را به ضرر سایر مشترکان برهم می‌زنند؛ فراموش نشده‌اند. در این راستا، بر‌اساس اعلام شرکت توانیر، برای مشترکان پرمصرف کنتورهای کنترل از راه دور نصب شده که میزان مصرف آنها قرائت و رصد شود. در صورت افزایش مصرف اخطار دریافت خواهند کرد تا مصرف خود را کاهش دهند و حتی بعد از اخطار احتمال قطع برق برای مشترکان پرمصرف هم وجود دارد. گفتنی است، پیش بینی می‌شود که این هفته مصرف برق کشور رکورد ۵۸ هزار مگاوات را به ثبت برساند. این درحالی است که پیک برق سال ۱۴۰۰ حدود ۵۴ هزار مگاوات بود. در صورت تحقق برنامه‌ها، بیش از ۶ هزار مگاوات امسال تولید برق کشور بیشتر از سال گذشته خواهد شد اما همچنان برای رفع ناترازی برق نیاز به اصلاح مصرف برق توسط مشترکان است. با چند راهکار ساده مانند استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف (۱۲ تا ۱۷)، خاموش‌کردن یک کولر اضافه، تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۵ درجه یا استفاده از دور کند کولر آبی می تواند این ناترازی را رفع کند.

انتهای پیام/

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها