کد خبر: ۲۱۹۳۴
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
فرمانده پیشین ارتش انگلیس فاش کرد که الیزابت دوم در اقدامی که نشانگر مواضع جنگ‌طلبانه و نقش عالی‌ترین مقام این کشور در جنگ افغانستان است، نوه‌هایش را به جنگ افغانستان اعزام کرده است.
به گزارش جدید پرس:

در یک مستند تلویزیونی گفت که ملکه پیشین انگلیس به دلیل خطرات جانی برای ویلیام (ولیعهد کنونی انگلیس) از اعزام وی به منطقه جنگی منصرف شد اما با اعزام هری موافقت کرد.

او در این مستند مدعی شد که شاهزاده انگلیسی حق دارد بعد از اعزام به جنگ افغانستان، احساس اضافی بودن (نام کتاب جنجالی خاطرات هری) کند.

فرمانده پیشین ارتش انگلیس که برخلاف رویه مرسوم، مراوداتش با اعضای سلطنتی را فاش کرده است، گفت: «من استثنائا قانون را زیر پا می‌گذارم چون او (ملکه) خیلی روشن و شفاف گفت نوه‌هایم از پوندهای من استفاده کرده‌اند بنابراین باید وظایف خود را انجام دهند. اما بعدا تصمیم گرفته شد که حضور ویلیام در افغانستان به دلیل اینکه او وارث تاج‌وتخت بشمار می‌رود پرخطر است. این درحالیست که همان سطح از خطر برای برادرش هری قابل قبول بود.»

افشاگری این مقام نظامی انگلیس درحالی مطرح می‌شود که اعترافات هری درباره نقش او در کشتن شهروندان افغان در جریان جنگ این کشور، خبرساز شد.

هَری موسوم به دوک ساسکس پسر کوچک چارلز سوم، شاه کنونی انگلیس، که چندی است از حلقه سلطنت خارج شده و به همراه زن آمریکایی خود با انجام مصاحبه و انتشار مستندهایی در تلاش برای ضربه زدن به وجهه خانواده سلطنتی انگلیس است، به کشتن دست کم ۲۵ نفر در جریان جنگ افغانستان اذعان و اعتراف کرده است.

هری، ۳۸ ساله در کتاب خود با نام «Spare» که ترجمه تحت الفظی آن «فرعی» است اما در اصل معنای «اضافی» می‌دهد عنوان کرده که در جریان دومین دور حضور خود در جنگ افغانستان دست کم موجب قتل ۲۵ نفر شده است.

بنا بر این گزارش، هری دو بار بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی به عنوان نیروی زمینی و پس از آن طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به عنوان خلبان در بالگردهای تهاجمی «آپاچی» در جنگ افغانستان حضور داشت.

هری در کتاب خاطرات خود عنوان کرده که در انجام این ماموریت ها، «افراد» و «مردم» (انسان ها)، را به عنوان مهره های شطرنجی که باید از صحنه نبرد برداشته شوند، می‌دیده است.

پسر کوچک چارلز نوشته است که از کشتار در افغانستان نه پیشمان است و نه به آن افتخار می کند. او در کتاب خود این قتل ها را به‌عنوان از میان برداشتن مهره های شطرنج از صفحه نبرد توصیف کرده است.

این اعترافات با واکنش‌های گسترده ای مواجه شد و از جمله انس حقانی عضو ارشد طالبان در رشته توییتی خطاب به هری و مسئولان انگلیس گفت: آنهایی که شما کشتید انسان بودند و خانواده داشتند.

در همین حال یک هنرمند روس ساکن فرانسه، در اقدامی نمادین تعدادی از نسخ کتاب جنجالی خاطرات هری را به خون آغشته کرده و برای نمایش نقش سلطنت انگلیس در جنایات افغانستان، به فروش گذاشته است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها