کد خبر: ۲۱۸۶۹
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
از دست رفتن اعتبار «استیبل‌کوین‌ها» فاجعه‌ای است که ‌می‌تواند منجر به برهم زدن آرامش فضای بازار رمزارز شود؛ فاجعه‌ای که فاصله چندانی تا وقوع آن نیست، چراکه در حال حاضر محافل مالی به محلی برای بحث پیرامون پایداری استیبل‌کوین‌ها و به خصوص «تتر» شده‌است.
به گزارش جدید پرس:

آنچه بیش از همه تتر را زیر سوال برده‌است، ادعاهایی از قبیل فقدان پشتوانه دلاری این «استیبل‌کوین» بوده‌است؛ در تاریخ ۹ آگوست، تتر یک گواهی درباره ذخایر خود ارائه کرد، راهی برای اطمینان دادن به کاربران که محبوب‌ترین استیبل کوین، پایدار خواهد بود، با این وجود بعید به نظر می‌رسد که این گواهی بتواند به سرسخت ترین منتقدان تتر، اطمینان دهد، به خصوص منتقدانی که بر این باورند، استفاده از تتر تنها برای بالا نگه‌داشتن قیمت بیت‌کوین است.

گفتنی است که تتر همچنین توسط دادستان کل نیویورک مورد بررسی قرار گرفته‌است و در اوایل سال جاری با دادستان کل ایالت نیویورک توافق کرده‌است؛ به عنوان بخشی از توافق، تتر از انجام تجارت در نیویورک، پایتخت دنیای مالی ایالات متحده منع شده‌است.

ترس در مورد استیبل کوین ها فقط به تتر محدود نمی شود؛ پس از ماه‌ها تلاش و سرکشی از سوی رگولاتورها، گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، به وضوح خواستار اختیارات بیشتر برای تنظیم ارزهای دیجیتال شده‌است و در سخنرانی اظهار کرده‌است که‌ «ما وظیفه داریم که از سرمایه‌گذاران در برابر تقلب محافظت کنیم.» جانت یلن، وزیر خزانه داری، آمریکا نیز با اعضای دولت دیدار کرده و در مورد بازارهای مالی گفت و گو کرده‌است تا به طور خاص در مورد استیبل‌کوین‌ها بحث کند.

در حال حاضر، هیچ راه استانداردی برای استیبل‌کوین‌ها وجود ندارد تا دارایی‌های پشتیبان خود را افشا کنند؛ به نظر می‌رسد که این یک هدف واضح برای تنظیم‌کننده‌ها است، اما راهی برای پایان دادن به نیاز به استیبل کوین‌ها نیز وجود دارد. در واقع، راه خلاص شدن از شر استیبل کوین ها ممکن است فقط ... دلار باشد اما دیجیتال آن!

استیبل‌کوین چیست؟

«استیبل‌کوین‌ها» ارزهای دیجیتالی هستند که به دارایی‌های دیگر مانند دلار آمریکا یا یورو متصل هستند و در درجه اول به عنوان مکانیزم پرداخت استفاده می‌شوند؛ نام استیبل کوین‌ها نشان‌دهنده این ایده است که پشتوانه‌ای که دارند، آن‌ها را نسبت به ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم یا بیت‌کوین که می‌توانند از نظر ارزش بسیار متفاوت باشند، پایدارتر می‌کند. به طور معمول، زمانی که شخصی یک استیبل کوین راه‌اندازی می کند، ذخیره‌ای از دارایی را برای آن دارد که به عنوان وثیقه نگهداری میشود.

چرا از استیبل‌کوین‌ها استفاده می‌شود؟

پرداخت را می‌توان اصلی‌ترین دلیل استفاده از استیبل‌کوین‌ها تلقی کرد؛ آنها همچنین به عنوان مکانی برای ذخیره ارزش هنگام خروج سرمایه‌گذاران از معاملات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند. تصور کنید یک سرمایه گذار می‌خواهد سودی را که در بیت کوین به دست آورده است حفظ کند، باید وارد معامله به دلار آمریکا شود و آن را به حساب بانکی خود بفرستد، اما این فرایند چند روز طول می‌کشد. بخشی از این تاخیر به این دلیل است که سرمایه‌گذار باید قوانین ضد پولشویی را رعایت کند تا ارز دیجیتال را به دلار آمریکا بازگرداند و در این مدت، اگر سرمایه‌گذار فرصت جالبی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دیگر ببیند، نمی‌تواند در آن شرکت کند.

در عوض او می‌تواند مبلغی که از تجارت بیت کوین خود به دست آورده‌است را به یک ارز دیجیتال وابسته به دلار تبدیل کند. تراکنش نسبتاً سریع به این معنی است که وجوه او بلافاصله برای سرمایه گذاری دیگر در دسترس خواهد بود.

منجلابی که تتر در آن افتاده!

بزرگترین سوالی که در حال حاضر مطرح‌است، این است که «چه چیزی از تتر پشتیبانی می کند» در سال ۲۰۱۴، تتر در ابتدا Realcoin نام داشت و ایده این بود که توسط دلار آمریکا به صورت یک به یک پشتیبانی شود. برای مدتی، این وب‌سایت چنین توصیف می‌کرد: «هر تتر همیشه ۱ به ۱ توسط ارز سنتی موجود در ذخایر ما پشتیبانی می‌شود.»

در فوریه ۲۰۱۹، این متن به این شکل تغییر کرد: «هر تتر همیشه ۱۰۰% توسط ذخایر ما پشتیبانی می‌شود، که شامل ارز سنتی و معادل‌های نقدی است و هر از گاهی ممکن است شامل سایر دارایی‌ها و دریافتنی‌های وام‌های تتر به اشخاص ثالث باشد. که ممکن است شامل نهادهای وابسته باشد.»

اگر «نهادهای وابسته» شما را به شک انداخته‌اند، در این مسیر تنها نیستید؛ در سال ۲۰۱۴، تتر همچنین همکاری با صرافی ارزهای دیجیتال Bitfinex را اعلام کرد. در سال ۲۰۱۷، افشای اسناد Paradise Papers نشان داد که همان افراد Bitfinex و تتر را کنترل می کنند.

در سال ۲۰۱۹، لتیتیا جیمز، دادستان کل ایالت نیویورک، گفت:«تحقیقات ما مشخص کرده است که اپراتورهای پلتفرم معاملاتی «Bitfinex» که ارز مجازی «tether» را نیز کنترل می‌کنند، برای پنهان کردن ضرر ظاهری اقدام به پنهان‌کاری کرده‌اند.» و وکیل تتر اعتراف کرد که تنها ۷۴ درصد از تتر حمایت شده است.

به هر حال، تتر قضیه را با ایالت نیویورک حل و فصل کرد. در توافقنامه تسویه حساب، دفتر دادستان کل دریافت که تتر هیچ ذخایری برای پشتیبانی از استیبل کوین های در گردش برای دوره های زمانی مشخص ندارد. در ۱ نوامبر ۲۰۱۸، ذخیره نقدی خود را منتشر کرد و گفته‌شد که Tether به طور کامل توسط پول نقد پشتیبانی می شود. با این حال، روز بعد، این پول از حساب های تتر به بیت فینکس منتقل شد.

تتر از اظهار نظر در مورد اینکه چرا پول بین حساب های Bitfinex و حساب های Tether جابجا می شود، خودداری کرد. به هر حال، قرارداد تسویه حساب، تتر را از تجارت با هر کسی در نیویورک منع می کند. Bitfinex و Tether به اشتباه خود اعتراف نکردند اما ۱۸ میلیون دلار جریمه پرداخت کردند. تتر همچنین باید گزارش های فصلی ذخایر خود را برای دو سال آینده ارائه دهد.

جیمز دادستان کل آمریکا اینگونه بیان کرد: «ادعاهای تتر مبنی بر اینکه ارز مجازی آن همیشه به طور کامل توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شد، دروغ بود.» در همین حال، در ۹ آگوست، تتر در توییتی نوشت: «Tether همیشه به طور کامل پشتیبانی می‌شود».

آیا تتر گزارش فصلی را که وعده داده بود ارائه کرده است؟

اولین حرکت نمودار دایره ای بود، از ۳۱ مارس، حدود ۷۶ درصد از تتر با پول نقد و معادل های نقدی، از جمله اوراق تجاری نامشخص، که نوعی بدهی کوتاه مدت منتشر شده توسط شرکت ها است، پشتیبانی می شد. "نقد و معادل های نقدی" از ۴ درصد وجه نقد تشکیل شده است. بیشتر بقیه آن اوراق تجاری است.

گواهی اخیر مفصل تر است. بر اساس آن، حدود نیمی از ۶۲.۸ میلیارد دلار دارایی در اوراق تجاری و گواهی سپرده نگهداری می شود. یک چهارم دارایی ها در اسناد خزانه داری هستند که نسبت به گزارش گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، که ممکن است باعث اطمینان برخی افراد شود، زیرا اوراق تسه به عنوان دارایی های بسیار ایمن شهرت دارند. به گفته شرکت حسابداری Moore Cayman، تتر بیش از مقدار مورد نیاز برای بازخرید در ذخایر خود پول دارد.

ما نمی دانیم تتر اوراق تجاری چه کسی را در اختیار دارد و این کمی عجیب است. من مستقیماً از شرکت پرسیدم و پاسخ کتبی سخنگوی این بود: "ما یک شرکت فناوری هستیم و از اطلاعات خصوصی طرف مقابل خود به دقت محافظت می کنیم. در حال حاضر، ما ساختار دارایی های اوراق تجاری خود را فاش نمی کنیم.» این غیر معمول است.

گفتنی است که طبق گفته کارشناسان از ۱۰ استیبل کوین برتر، شفاف ترین آنها Gemini است. این استیبل‌کوین به طور کامل توسط دلار در حساب های بیمه FDIC پشتیبانی می شود. تتر هنوز کم و بیش یک دلار ارزش دارد؛ اکثر افرادی که تتر دارند آن را از شخص دیگری خریداری کرده‌اند و احتمالاً سعی نمی‌کنند آن را بازخرید کنند و در عوض فقط آن را می‌فروشند.

اگر ارزش تتر به صفر برسد!

توکن Iron Titanium را می‌توان به عنوان یک نمونه از چشم‌انداز به صفر رسیدن ارزش تتر، توصیف کرد؛ یک استیبل کوین الگوریتمی که تا حدی تحت وثیقه قرار گرفت، در عرض یک روز از ۶۰ دلار به نزدیک صفر سقوط کرد.

به گفته تتر، جای نگرانی نیست. سخنگوی تتر گفت: "تتر هرگز بازخرید مشتری را رد نکرده است و تست استرس تتر فرضی نیست." در مارس ۲۰۲۰، بیت کوین تنها در چند روز به نصف کاهش یافت. همین دو ماه پیش، یکی از بدترین روزهای تاریخ بیت کوین را داشتیم، با کاهش ۳۰ درصدی قیمت در چند روز در ماه می. در طول آن رویدادها، تتر ثابت ماند، همه بازخریدها رعایت شد، و قیمت در صرافی‌ها ثابت ماند. تتر چندین بار تحت آزمایش استرس قرار گرفته است.» تتر از اظهار نظر در مورد بازخریدهای غیر نقدی خودداری کرد.

با این وجود تتر بزرگ‌ترین استیبل کوین است و تمام استیبل کوین‌ها به جز شفاف‌ترین آنها را به خطر می‌اندازد. اگرچه Gemini احتمالاً از شکست تتر سود می برد اما اگر تتر به صفر برسد، به طور قطع وحشت بازار رمزارز را فرا می‌گیرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها