کد خبر: ۱۸۲۲۴
۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
تبصره نهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران با محوریت مجوز به شهرداری در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و بر اساس ابلاغیه وزارت کشور به منظور کمک به شهرهای کمتر توسعه‌یافته تا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال با هماهنگی وزارت کشور بررسی و اجرای آن به پس از ابلاغیه هیئت دولت موکول شد.
به گزارش جدید پرس:
در جریان بررسی تبصره نهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران که به موضوع کمک به شهرهای کمتر توسعه یافته از سوی شهرداری تهران اختصاص می یابد که به شهرداری تهران اجازه داده می شود تا در راستای اجرای مسئولیتهای اجتماعی و بر اساس ابلاغیه وزارت کشورتا سقف ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه نماید. 
بر اساس این گزارش، این بند به شرح ذیل است: به شهرداری تهران اجازه داده می شود در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و بر اساس ابلاغیه وزارت کشور  به منظور کمک به شهرهای کمتر توسعه یافته، تا سقف پانصد میلیارد  ریال با هماهنگی وزارت کشور هزینه نماید.
در این راستا پس از قرائت این بند در صحن شورا جعفر تشکری هاشمی در اعلام مخالفت خود در این موضوع بیان داشت: ما اجازه نداریم به شهرهای خارج از حوزه استحفاظی شهر تهران چه به صورت کمک و چه به صورت ردیف بودجه ای منابعی را تخصیص بدهیم و این امر کاملا غیر قانونی است و به طور کلی مردم شهر تهران مسئولیتی بابت اینکه در شهر دیگری محدودیت و یا محرومیتی هست ندارند، بنابر این پیشنهاد می کنم تا این تبصره حذف و اگر مقرر شد تا کمکی به شهرهای دیگر ارسال شود در سطح ملی و به عهده دولت خواهد بود.
در ادامه مهدی اقراریان عضو کمیسیون نظارت شورا نیز در ابراز مخالفت خود اعلام کرد: ما در این بخش به دستورالعملی استناد می شود که شکل ماهوی ندارد و علی رغم درخواست محتوای آن که متاسفانه انجام‌ نشد، شکل درستی از اجرای این موضوع در دست نیست و نمی توان به این مقوله تنها با گفته و خواسته بسنده کرد. 
علیرضا زاکانی شهردار تهران در جریان بررسی تبصره نهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران اظهار کرد: در کشور، شهرهایی مهاجر فرست وجود دارند و افراد در شهرهای بزرگ ساکن می شوند که ده ها برابر هزینه می شود و این هزینه ها جبران نخواهد شد. 
وی افزود: تهران معین شهرهای زاهدان، آبادان، خرمشهر، آبادان و خواف برای ارائه سلسله کمک ها مشخص شده و در زمان آقای قالیباف نیز در شهر زاهدان کمک صورت گرفته است، شهردار تهران با بیان اینکه اندک امکان گذاری می تواند مهاجرت را معکوس کند، یادآور شد: این مسئله بسیار مهم بوده و کمک به شمار می رود که به مجوز شورا نیاز دارد چراکه کمک بدون مصوبه شورا ممنوع است. 
وی با اعلام اینکه شهرداری در سیل امامزاده داود، حادثه مترو پل و زلزله خوی کمک کرد و عملیات انجام داد، اظهار کرد: مدیریت شهری تهران برای کمک در حوادث کشور حضور دارد. 
سید جعفر تشکری هاشمی، عضو شورای شهر نیز در واکنش به گفته های شهردار تهران اعلام کرد: مواردی که عنوان شد در دسته حوادث غیرمترقبه محسوب می شود و در مواجه با این نوع حوادث هم حضور بسیج مردمی و هم دستگاه های دولتی را شاهد هستیم. 
وی با تأکید بر اینکه عوارضی که به سختی از شهروندان دریافت می شود باید در پایتخت هزینه شود، گفت: قانون هیچ اختیاری برای شورا و شهرداری برای تخصیص بودجه به سایر شهرها نداده و نباید به عنوان رویه باشد و اگر قرار بر این کار است و البته کار خوبی است حمایت از شهرهای محروم وظیفه دولت است. 
عضو شورای شهر تهران  تاکید کرد: اگر یک بازدید اجمالی از برخی مناطق تهران صورت گیرد می توان دید که مناطقی وجود دارد که از مناطق کم برخوردار و فقیر سیستان هم فقیرتر هستند از این رو قانون در این خصوص هیچگونه اختیاری را نه به شورای شهر و نه به شهرداری نداده است. 
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اجرای چنین طرحی منوط به رفع اشکالات قانونی آن در وزارت کشور است چرا که برابر ممنوعیت در مُر قانون است، یادآور شد: پیشنهاد ما این است که با توجه به شرایط و ملاحظات اجتماعی، اجرای این تبصره منوط به تصویب و ابلاغیه در هیئت دولت شود. 
وی افزود: اگر این مصوبه در دولت توسط مجلس شورای اسلامی مغایر قانون باشد، ابلاغ نخواهد شد و در صورت تأیید و ابلاغ، در مدیریت شهری نیز پذیرفته خواهد شد. 
در ادامه حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز در توضیحی در خصوص این تبصره اعلام کرد: با این اما و اگر گذاری ها بهتر است این بند حذف و در صورت ارائه لایحه در خصوص آن بطور جامع و دقیق بررسی صورت گیرد.
گفتنی است بر اساس ۱۷ رأی موافق اعضای شورا، مقرر شد که صدور مجوز برای شهرداری در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و بر اساس ابلاغیه وزارت کشور به منظور کمک به شهرهای کمتر توسعه یافته، پس از تصویب در هیئت دولت انجام شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها