کد خبر: ۱۶۷۳۴
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
تاثیر زلزله بر اقتصاد ترکیه
در پی زلزله مهیب و فاجعه‌بار روز دوشنبه در ترکیه، مقامات و اقتصاددانان پیش‌بینی کردند از آنجایی که دولت در آستانه انتخابات پر رقابت ریاست جمهوری است، عملیات بازسازی گسترده‌ای که چنین زمین‌لرزه‌های عظیمی به دنبال دارند، میلیاردها دلار هزینه برای آنکارا به دنبال دارد، بودجه را دچار کسری می‌کند و رشد اقتصادی را در سال جاری تا ۲ درصد کاهش می‌دهد.
به گزارش جدید پرس:

در لحظه تنظیم این گزارش آمار کشته‌شدگان زلزله در جنوب ترکیه و شمال سوریه از ۱۶ هزار نفر عبور کرده است. این زلزله و پس‌لرزه‌های آن اثر ویرانی گسترده‌ای بر جای گذاشته است. هزاران ساختمان از جمله خانه‌ها و بیمارستان‌ها، جاده‌ها، خطوط لوله‌کشی و سایر زیرساخت‌ها در این منطقه که حدود ۱۳.۴ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند، آسیب زیادی دیده‌اند.

این زمین لرزه‌ها در حالی رخ داد که علیرغم تورم بیش از ۵۷ درصدی در ماه ژانویه، دولت ترکیه، تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری را برای تقویت رشد در اولویت قرار داده بود. منطقه خسارت‌دیده از زلزله ترکیه، ۹.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و انتظار می‌رود آسیب این منطقه بر تولید ناخالص داخلی آنکارا تحت تاثیر قرار دهد.

داده‌های بورس انرژی استانبول (EPIAS) نشان می‌دهد که میزان مصرف برق در ترکیه در روز دوشنبه ۱۱ درصد نسبت به یک هفته قبل کاهش یافته است. چنین اختلالی می‌تواند به رشد اقتصادی در سال جاری ضربه بزند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها