کد خبر: ۲۵۲۰۷
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
«سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی مطرح آمریکایی در گزارشی از جنگ اوکراین، از نقص اطلاعاتی بایدن از جنگ و تلاش گروهی از کشورهای اروپایی و حوزه بالتیک از جمله لهستان، مجارستان و آلمان برای تغییر موضع زلنسکی به منظور پایان دادن به جنگ خبر داد.
به گزارش جدید پرس:

به گزارش از خبرگزاری تاس، سیمور هرش (Seymour Hersh) در مطلبی درباره جنگ اوکراین که امروز در تارنمای شخصی خود قرار داد، نوشت: به من گفته شده است که برخی از اطلاعات مهم از جنگ اوکراین به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا ارائه نمی‌شود.

وی در توضیح این ادعا به آوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی آمریکا و ویلیام برنز رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) اشاره کرد و گفت: اطلاعات در اختیار بایدن از طریق این افراد تامین می‌شود و هرکدام از آن‌ها به دلایل روابط و سوابق کاری خود ممکن است در این مساله سهیم باشند.

هرش ادامه می‌دهد:‌ از سوی دیگر، به من گفته شده است سازمان سیا مطمئن نیست که آیا رئیس جمهور ایالات متحده گزارش‌های روزانه‌ آن‌ها را به طور معمول در ۳ صفحه تنظیم می‌شود، به طور منظم مطالعه می‌کند یا خیر.

او می‌گوید، شاید باید شخصی درباره بایدن نیز این مسئولیت را برعهده بگیرد.

سیمور هرش در بخش دیگری از این مطلب عنوان کرد: در حالی که درگیری در خطوط مقدم جنگی ادامه دارد، مسئولان جنگ امروز در مسکو،‌ کی‌یف و واشنگتن تاکنون هیج تمایلی برای حتی یک آتش بس موقت از خود نشان نداده‌اند اما در این میان برای کشورهایی مانند لهستان، مجارستان، لیتوانی، استونی، چک اسلواکی و لتونی رویکرد دیگری در حال شکل‌گیری است.

این کشورها همگی متحد کی‌یف هستند و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را دشمن خود اعلام کرده‌اند.

این گروه به سرکردگی لهستان که دیگر هراسی از ارتش روسیه ندارد، در تلاش برای ترغیب ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین است تا راهی برای خاتمه جنگ بیابد؛ حتی اگر آن استعفای او باشد.

هرش می‌گوید اما رییس جمهوری اوکراین از جایگاه خود تکان نمی‌خورد و این به معنای شروع از دست دادن حمایت همسایگانش خواهد بود.

به گفته این روزنامه نگار تحقیقی، یک واقعیت غیرقابل انکار این است که پول در اختیار اوکراین رو به اتمام است و چند ماه آینده بسیار حیاتی خواهد بود؛ اروپای شرقی در مورد یک توافق صحبت می‌کند.

منابع وی مطرح کرده‌اند که اساسی‌ترین مساله برای این کشورها این است که چگونه حمایت آمریکا از کی‌یف را متوقف کنند.

هرش ادامه می‌دهد: یکی از دلایل این رویه از طرف اروپایی‌ها و کشورهای همسایه اوکراین، بیش از ۵ میلیون مهاجر اوکراینی است که از جنگ گریخته‌اند.

یک تحلیل از مساله پناهجویان اروپا توسط شورای روابط خارجی در ماه فوریه دریافته است: ده‌ها میلیارد دلار کمک بشر دوستانه در سال اول جنگ به اوکراین سرازیر شد و اکنون در سال دوم جنگ با هیچ دورنمایی از نقطه پایان، کارشناسان نسبت به خستگی فزاینده (ظرفیت رو به اتمام) کشورهای پذیرنده این پناهجویان ابراز نگرانی کرده‌اند.

در ادامه مطلب هرش آمده است: هفته‌ها پیش متوجه شدم جامعه اطلاعاتی آمریکا از تلاش برخی از مقامات اروپای غربی و کشورهای حوزه بالتیک برای پایان جنگ میان اوکراین و روسیه آگاه است: این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که زمان «کوتاه آمدن» زلنسکی از مواضع خود فرا رسیده و او باید به دنبال حل و فصل این جنگ باشد.

هرش به نقل منابع خود افزود: مجارستان در کنار لهستان و آلمان به عنوان مهره‌های اصلی این موضوع در تلاش هستند تا زلنسکی را با خود هم عقیده کنند.

این روزنامه نگار آمریکایی پیشتر نیز به نقل از منابع خود گفته بود که اوکراین در شرایط سختی قرار دارد و تداوم این درگیری به شمار اوکراینی‌هایی بستگی دارد که زلنسکی مایل به قربانی کردن آن‌ها است. هرش گفته بود که جنگ اوکراین ادامه دارد زیرا رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت در اوکراین پیروز شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها