کد خبر: ۲۴۸۹۱
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از لحظاتی قبل پایان یافت و به این ترتیب شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات فردا آغاز شده است.
به گزارش جدید پرس:

تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از لحظاتی قبل پایان یافت و به این ترتیب شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات فردا یکشنبه آغاز شده است.

بر اساس اعلام این رسانه، توقف تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از ساعت ۱۸:۰۰ امروز به وقت محلی (۱۵:۰۰ به وقت بین المللی) در این کشور آغاز شد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه فردا یکشنبه ۱۴ می ۲۰۲۳ از ساعت ۰۸:۰۰ (به وقت محلی) در سراسر این کشور آغاز و تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه خواهد یافت.

بیش از ۱۹۱ هزار صندوق رای در ۹۷۳ حوزه و ۱۰۹۴ حوزه انتخاباتی در سراسر ترکیه برای انتخاب رئیس جمهور که قرار است برای ۵ سال در این کرسی بماند، برپا خواهد شد.

در انتخابات فردا ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ واجد شرایط در ترکیه رای می‌دهند و ۴ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۶۷۲ رای اولی در این دوره انتخابات مشارکت خواهند یافت. همچنین ۵۳ هزار و ۱۷۲ نفر نیز در زندان‌ها در رای‌گیری شرکت می‌کنند.

با کناره‌گیری محرم اینجه از حزب مملکت، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور»، کمال کیلیچداراوغلو کاندید ائتلاف «ملت» و سینان اوغان به‌عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در این انتخابات به رقابت خواهند پرداخت. همچنین ۲۴ حزب و ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب کرسی در پارلمان ترکیه در این انتخابات شرکت خواهند کرد.

برای ۳ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۹۸ نفر از واجدان شرایط در خارج از کشور، صندوق‌های رای در ۷۳ کشور و ۱۵۶ نمایندگی خارجی در نظر گرفته شده بود. روند رای‌گیری در نمایندگی‌های خارج از کشور ۹ می پایان یافت. رای‌گیری در مبادی ورودی گمرک برای افرادی که در مدت زمان تعیین شده در کشور محل اقامت خود نتوانسته‌اند رای خود را به صندوق بیاندازند، تا ساعت ۱۷:۰۰ (به وقت محلی) فردا ادامه دارد.

از سوی دیگر بعد از ساعت ۱۸ فردا مراسم عروسی با رعایت ممنوعیت‌ های انتخاباتی و قوانین مشخص شده برگزار می‌شود.

پخش اخبار مربوط به نتایج انتخابات توسط رسانه‌ها از ساعت ۲۱:۰۰ (به وقت محلی) مجاز خواهد بود. اما در صورتی لزوم ممکن است شورای عالی انتخابات تصمیم بگیرد رسانه‌ها نتایج اولیه را قبل از ساعت ۲۱:۰۰ منتشر کنند.

بر این اساس، شورای عالی انتخابات نتایج غیررسمی انتخابات ریاست جمهوری را تا ساعت ۲۳:۵۹ (به وقت محلی) اعلام خواهد کرد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها