کد خبر: ۲۲۲۱۱
۲۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰
سال ۱۳۹۹ استارت خاموشی‌های تابستان زده شد، از همان زمان تاکنون تلاش برقی‌ها مضاعف شده تا دوران تاریک دوباره تکرار نشود، آن‌طور که برای امسال نیز پیش بینی شده وضعیت تامین برق مناسب خواهد بود و دوران خاموشی تکرار نمی‌شود.
به گزارش جدید پرس:

وزارت نیرو مصمم شده تا تابستان بدون خاموشی را برای تابستان ۱۴۰۲ رقم بزند و بر همین اساس برنامه افزایش ظرفیت تولید برق کشور را از ۱۴۰۱ آغاز کرده است، آن‌طور که مسوولان برقی وعده داده‌اند تا تابستان امسال ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود که به واسطه آن مشکل ناترازی این صنعت حل خواهد شد.

بر اساس این برنامه نیروگاه‌های حرارتی در این میان وظیفه افزایش ۳۰۲۶ مگاوات ظرفیت خود را بر عهده گرفته‌اند که تا تابستان به سرانجام برسد. بخش صنایع هم امسال به احداث نیروگاه‌های حرارتی قرار است ۱۴۷۸ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کرده و علاوه بر استفاده خود مازاد تولید را به شبکه سراسری دهند. ۷۳۰ مگاوات هم از طریق به مدار آوردن نیروگاه‌های آسیب‌دیده تأمین خواهد شد و علاوه‌برآن یک هزار مگاوات هم از طریق رفع محدودیت‌های تولید واحدهای حرارتی تأمین خواهد شد.

ارتقای ظرفیت عملی تولید نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی به میزان ۵.۵ مگاوات از دیگر اقدام‌ها برای افزایش ظرفیت تولید برق است که تا قبل از پیک سال جاری اجرایی خواهد شد. ۸۵۰ مگاوات هم از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و نیز ۲۹۰ مگاوات هم مولدهای مقیاس کوچک به مدار خواهند آورد.

آنطور که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق به ایسنا گفته تاکنون حدود ۲۷۰۰ مگاوات محقق شده است پیش‌بینی ما این است که بتوانیم افزایش توان حدود شش درصدی را با تدابیر افزایش ظرفیت تولید و مدیریت مصرف محقق کنیم.

به گفته وی در سال‌جاری یک برنامه ۱۴۰ اقدام را در سه محور اصلی برای عبور از تابستان ۱۴۰۲ تنظیم شده است. در حوزه شبکه‌های انتقال، ۴۷ برنامه توسعه شبکه‌های برق و احداث پست‌های جدید پیش‌بینی شده است  که این امر شامل ۶۵ پروژه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف به ویژه در بخش خانگی، خاطرنشان کرد: در سال جدید با تاکید بر اجرا و پیشبرد طرح‌های تشویقی در حوزه خانگی طرح‌هایی به صورت گسترده اجرایی می‌شود؛ همچنین در همین راستا بخش عمومی و اداری کشور مورد توجه قرار می‌گیرد و در این‌باره برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است، به طوری‌که صرفه‌جویی ۱۰۰۰ مگاواتی در بخش اداری کشور پیش‌بینی شده است.

عزم جدی نیروگاه‌های حرارتی برای گذر از پیک تابستان

عبدالرسول پیشاهنگ - مدیرعامل شرکت برق حرارتی - نیز با اشاره به عزم جدی و جهادی نیروگاه‌های حرارتی برای گذر از پیک تابستان امسال، اعلام کرد: باید با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این صنعت تمامی نیروگاه‌های کشور تا پیش از آغاز پیک مصرف برق به آمادگی ۱۰۰ درصدی برسند. با توجه به اینکه واحدهای حرارتی بنا به نیاز شبکه سراسری بیشترین سهم را در پایداری شبکه دارند لازم است که انجام پروژه‌های تعمیراتی با دقت و کیفیت بالا انجام پذیرد تا خللی در پایداری و تامین برق پایدار در روزهای گرم سال بوجود نیاید.

سال گذشته توان عملی ۲۸۶ واحد نیروگاهی کشور با اجرای طرح‌های ارتقای توان واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و رفع محدودیت‌ نیروگاه‌های بخاری حدود ۱۰۳۵ مگاوات افزایش یافت. از سوی دیگر از ابتدای مهرماه سال گذشته به منظور تامین برق پایدار پیک تابستان امسال حدود ۱۰۷ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۶۲ هزار مگاوات از این برنامه آغاز شد، که در حال حاضر ۵۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات از برنامه شروع شده در این بخش به پایان رسیده است.

 از میان برنامه‌های تعمیراتی آغاز شده در این مدت حدود ۴۰۱۶ مگاوات مربوط به تعمیرات اساسی واحدهای بخاری، ۷۵۸۸ مگاوات مربوط به تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۲۰ هزار و ۸۱۳ مگاوات مربوط به تعمیرات دوره‌ای واحدهای بخاری، ۲۷ هزار و ۹۹۷ مگاوات مربوط به اتاق احتراق و ۱۵۸۶ مگاوات مربوط به بازدید مسیر داغ بوده است.

 رکورد تعمیرات نیروگاهی در پیک تابستان سال ۱۴۰۰ شکسته و باعث شد تا سال گذشته برای نخستین بار حدود ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان برسد

ظرفیت نیروگاهی کشور به ۹۱ هزار مگاوات رسید

در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های کشور به حدود ۹۱ هزار مگاوات رسیده است، در سال ۱۴۰۱ معادل ۷۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شد، در این سال ۲۶ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت ۴۰۰۰ مگاوات وارد مدار شده و توان تولید برق ۲۸۶ واحد نیروگاهی موجود کشور نیز هزار و ۳۵ مگاوات افزایش یافته که با انجام اقدامات یاد شده مجموعا حدود ۵۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شده است.

همچنین در سال قبل ۲۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید از طریق واحدهای نیروگاهی بخش صنایع، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده وارد مدار شده که مجموع این اقدامات افزایش ۷۰۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاهی کشور را به دنبال داشته است. با انجام این اقدامات در طول سال جاری ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی از مرز ۷۴ هزار مگاوات فراتر رفته و مجموعه ظرفیت نیروگاهی کشور به حدود ۹۱ هزار مگاوات رسیده است که این اقدامات در تامین برق پایدار روزهای اوج مصرف تابستان نقش بسیار اثرگذاری خواهد داشت.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها