کد خبر: ۱۸۸۲۷
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
با این روش‌ها از شایع‌ترین سرطان پیشگیری کنید از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان و ایران در بین زنان سرطان پستان است.
به گزارش جدید پرس:

 خودآزمایی یا معاینه پستان یک روش ساده و کاملاً ایمن برای تشخیص هرگونه تغییرات در بافت سینه و یکی از راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان پستان در افراد است. این معاینه بدون هیچ هزینه‌ای در منزل قابل انجام است.

خودآزمایی پستان شامل دو مرحله است:

  1. معاینه چشمی؛ دیدن سینه به منظور مشاهده علائم ظاهری غیرعادی
  2. معاینه دستی؛ لمس سینه به منظور تشخیص توده یا توده‌ها درون بافت سینه

 

  • مرحله اول: روبه‌روی آینه بایستید و به سینه‌های خود نگاه کنید. این بررسی چشمی را در چهار وضعیت «دست‌ها بالای سر، دست‌ها به کمر، دست‌ها آویزان در کنار بدن و خم شده به سمت جلو» انجام دهید.

مطمئن شوید که پستان‌ها متقارن هستند و تورم خاصی زیر بغل وجود ندارد. اگر اثری از فرورفتگی، قرمزی پوست، ترشح، پوسته پوسته شدن و یا افتادگی نوک پستان مشاهده کردید، با پزشک مطرح کنید.

  • مرحله دوم: به پشت دراز بکشید. دست سمتی که می‌خواهید معاینه کنید را زیر سر بگذارید و با انگشتان دست مخالف، تمام نواحی پستان را معاینه کنید و نسج (برجستگی سطحی) پستان را به آرامی و به حالت دورانی روی قفسه سینه بلغزانید. همین کار را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید تا وجود هرگونه سفتی و برجستگی توده‌مانند را تشخیص دهید. با فشردن آرام نوک پستان هم از وجود ترشحات غیرعادی مطلع شوید.

زیر بغل را فراموش نکنید و با نگه داشتن بازو به حالت نیمه باز این بخش را نیز به صورت عمقی معاینه کنید.

 

با این روش‌ها از شایع‌ترین سرطان پیشگیری کنید

 

نکات قابل توجه:

  1. در صورت لمس توده‌ یا سفتی در پستان یا ترشح از نوک پستان، به پزشک مراجعه کنید. نگران نباشید؛ در بسیاری از موارد این علائم مربوط به بیماری‌های خوش‌خیم سینه بوده و قابل درمان است.
  2. خودآزمایی پستان باید از زمان رشد سینه‌ها آغاز شود. بسیاری از سرطان‌های سینه توسط خود زنان از طریق خودآزمایی کشف می‌شوند. عادت کنید که به طور مرتب (ماهانه یک بار) این معاینه را در منزل انجام دهید.

 

  • سبک زندگی سالم روشی کم‌هزینه برای پیشگیری از انواع بیماری‌ها و به‌ویژه سرطان‌هاست؛ حفظ وزن متعادل، رعایت یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی، سه بار ورزش در هفته به مدت 30 دقیقه، عدم استعمال دخانیات و اجتناب از مصرف مشروبات الکلی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک کند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها