کد خبر: ۳۲۰۲
۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
دبیر اجرایی اتاق بازرگانی ایران گفت: نحوه صدور کارت بازرگانی برای فعالان اقتصادی دارای سرقفلی، املاک اوقافی و شرایط خاص، باید تغییر کند.
به گزارش جدید پرس:

 حسن عامری گفت: فرآیند ابتدایی صدور کارت بازرگانی از طریق سامانه جامع تجارت اتفاق می‌افتد که در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)  قرار دارد و به همین علت، هم اکنون متولی اولیه صدور کارت بازرگانی نیز، این وزارتخانه است.

او می‌گوید: طبق اعلام وزارت صمت فعالان اقتصادی که خواستار دریافت کارت بازرگانی هستند؛ باید دارای سند ملک اداری یا دفتری، تحت عنوان واحد صنفی باشند و در صورت اجاره‌ای بودن ملک نیز، باید اجاره نامه و کد رهگیری سامانه املاک و اسکان وجود داشته باشد که الزامی شدن این شرایط، برای جلوگیری از فعالیت شرکت‌های کاغذی است.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی گفت: سامانه جامع تجارت به صورت وب سرویس و برخط، به سامانه‌های دیگر از جمله ثبت اسناد و املاک متصل است تا امکان تطبیق آدرس داده شده با متقاضی صدور کارت بازرگانی و استعلام داشتن اجاره نامه با کد رهگیری وجود داشته باشد، اما بسیاری از فعالان اقتصادی مانند افرادی که در برخی از شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کنند، توانایی تامین این شرایط را ندارند؛ چون مستاجر شهرک صنعتی هستند و سند ملکی با کاربری اداری ندارند.

به گفته آقای عامری، املاک برخی از مناطق صنعتی و تجاری نیز، اوقافی است و سند مشخصی  ندارد؛ به همین علت، تعدادی از  فعالان اقتصادی نمی‌توانند کارت بازرگانی جدید دریافت یا کارت قبلی خود را تمدید کنند. در اتاق بازرگانی پیگیر هستیم تا برای افراد دارای سرقفلی، املاک اوقافی و شرایط خاص، استثنا قائل شویم.

آقای علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز می‌گوید: سیاست‌گذاری درستی در  حوزه دریافت کارت بازرگانی صورت نگرفته است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها