کد خبر: ۳۰۷۸
۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
برخلاف پیش بینی رهبران کاخ سفید، در حالی که روسیه به دلیل افزایش بهای انرژی بیشترین سود را کسب می کند گرانی سرسام آور بنزین زندگی همه آمریکایی ها هدف گرفته و این کشور را در آستانه اعتراض های فراگیر مردمی قرار داده است.
به گزارش جدید پرس:

 افزایش قیمت بنزین نقطه عطفی شده است که بر روی زندگی همه آمریکایی ها تاثیر دارد. آمریکا این روزها به دلیل افزایش شدید قیمت بنزین در آستانه اعتراض های فراگیر مردمی قرار دارند. این در حالی است که روسیه به دلیل افزایش بهای انرژی بزرگترین برنده تحولات اوکراین است. هرچه قیمت نفت و گاز افزایش یابد اقتصاد روسیه تقویت می شود و خزانه این کشور از درآمدهای حاصل از فروش گاز و نفت پرخواهد شد.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود نوشت، آمریکا این روزها به دلیل افزایش سرسام آور قیمت بنزین در آستانه اعتراض های فراگیر به سر می برد. بهای یک گالن بنزین برای نخستین بار در طول تاریخ به بیش از ۵ دلار رسیده است. قیمت همه کالاها از جمله بلیط هواپیما، مواد غذایی و خدمات بهداشتی افزایش یافته است.

به دلیل افزایش قیمت ها میانگین تورم در آمریکا به ۸.۶ درصد رسیده است. اما افزایش قیمت بنزین موضوع بسیار مهمی است زیرا بیشتر آمریکایی در رفت و آمدهای خود از خودروهای پرمصرف استفاده می کنند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، بیش از ۱۰۰ روز از جنگ اوکراین سپری می شود. بسیاری از شاخص ها نشان می دهند که روسیه در این جنگ از نظر اقتصادی و نظامی پیروز بوده است. کارشناسان غربی هم این دیدگاه را دارند که روسیه پیروز خواهد شد. گمانه زنی آنها مبنی بر پیروزی روسیه در این جنگ در بیشتر رسانه ها روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی غربی بازتاب داشته است. این موضوع نقش عمده ای در افزایش قیمت انرژی و افزایش تورم به دنبال داشته است.

اکنون این اعتقاد وجود دارد که اقتصاد کشورهای غربی به زودی با رکود سختی روبرو خواهد شد. دلایل زیادی برای این موضوع مطرح است؛ فروپاشی مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، متوقف شدن تولید نفت در لیبی به دلیل درگیری میان شبه نظامیان گروه های مختلف، شکست دولت بایدن در جلب موافقت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای افزایش تولید نفت، رسیدن قیمت نفت به بشکه ای ۱۵۰ دلار در روزهای آینده را محتمل ساخته است. 

 به نوشته رای الیوم، «رونا ماکدانیال» رئیس کمیته ملی حزب جمهوریخواه درباره اوضاع پرتنش در محافل مردمی در آمریکا گفت بهای کالاهای اساسی شبیه بهای کالاهای لوکس است. افزایش قیمت بنزین هم نقطه عطفی است که بر روی زندگی همه آمریکایی ها تاثیر خواهد گذاشت.

این اظهارات در حالی که دولت بایدن به دنبال فرسایش جنگ اوکراین و زمین گیر کردن روسیه از نظر اقتصادی بود، اکنون مسکو بزرگترین برنده جنگ است. هر چه قیمت نفت و گاز افزایش یابد اقتصاد این کشور تقویت می شود و خزانه این کشور و بانک مرکزی آن از درآمدهای حاصل از فروش گاز و نفت پرخواهد شد. زیرا این کشور نخستین صادر کننده گاز و دومین صادر کننده نفت در سطح جهان است.

طبق نظر این چهره آمریکایی، اگر افزایش قیمت بنزین طی هفته ها و ماه های آینده با این روند ادامه یابد، جو بایدن و حزب دموکرات در انتخابات میانه دوره ای کنگره که در نوامبر آینده برگزار خواهد شد، شکست سختی خواهند خورد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها