کد خبر: ۴۷۵۱
۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
تصمیم‌گیری شده متناسب با افزایش قیمت نفت، رقم یارانه نقدی هم ۹ میلیون شود.
به گزارش جدید پرس:

میثم هاشمخانی، کارشناس اقتصادی گفت: بخشی از درآمد نفتی عربستان مستقیم به خانوارها پرداخت می‌شود و خود خانوارها تصمیم می‌گیرند آن را به چه شکل هزینه کنند؛ حدودا هم ۶۰درصد خانواده‌ها این پول را در عربستان دریافت می‌کنند. خانواده‌های متوسط، زیر متوسط و کمی بالاتر از متوسط در عربستان یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

اتفاقی که اخیرا افتاده، افزایش این رقم بوده است و الان تصمیم‌گیری شده متناسب با افزایش قیمت نفت، رقم یارانه نقدی هم بالاتر برود. در عین حال، نکته مهم این است که در رسانه‌ها این طور بیان شده که این تصمیم برای مقابله با رشد قیمت‌هاست؛ در حالی که یارانه نقدی از ۵سال قبل در عربستان وجود داشت و رقم آن هم قابل توجه بوده و اکنون تنها مقدار آن کمی افزایش یافته است.

اما نکته مهم مساله ایران است؛ ساختار پرداخت نقدی ما متصل به فروش نفت نیست؛ ایده‌ال آن بود که به فروش نفت متصل می‌شد؛ در این صورت بسیاری از برنامه‌هایی که اسما به نام قدرت خرید مردم بود ولی رسما سواستفاده بود جمع می‌شد. 

اما متاسفانه باید گفت که این پرداخت به فروش نفت و گاز متصل نیست. طبیعتا اگر پرداخت یارانه نقدی داشتیم و یا مبلغ یارانه با تورم بالا می‌رفت، انتقادی به آن وارد نبود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها