کد خبر: ۱۳۵۹۳
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
فائو از افت ناچیز و حدود 0.1 درصدی بهای مواد غذایی در ماه اکتبر 2022 در جهان گزارش داد. در این مقطع اما بهای غلات کماکان رشد کرده است.
به گزارش جدید پرس:

براساس داده‌های سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) بهای گوشت، لبنیات، روغن و شکر در ماه اکتبر 2022 یعنی مهر 1401 به عنوان 4  کالای اساسی در جهان افت کرده است. درمقابل بهای غلات روندی صعودی را طی ماه‌های گذشته دنبال کرده است.

به گفته کارشناسان معاونت بررسی‌های اتاق تهران، در اکتبر چهار عامل مهم در رشد منحنی بهای غلات موثر بوده است. افزایش 2.3 درصدی بهای گندم به دلیل عدم اطمینان از اثربخشی ابتکار مربوط به تسهیل تجارت غلات، رشد 3.4 درصدی بهای ذرت به علت افت تولید در آمریکا و اروپا،  عدم اطمینان از صادرات اوکراین و افزایش 1 درصدی بهای برنج با وجود تعدیل تقاضا از جمله مهمترین این عوامل بوده است.

در این مقطع افزایش نسبی بهای روغن خام آفتابگردان به دلیل نااطمینانی از عرضه از طریق کریدور صادراتی اوکراین همراه با افت بهای روغن‌های خام سویا، پالم و کلزا به علت افزایش سطح‌ موجودی‌ها و یا رشد عرضه بوده است.

در واقع عامل مهم در افت ناچیز شاخص کل مواد غذایی، کاهش شاخص بهای روغن‌های خام است که 1.6 درصد گزارش شده است. در این مقطع شاخص کل حدود 1.0 درصدی را در ماه اکتبر 2022 (هفتمین ماه متوالی) طی کرده است. شاخصی که در مجموع نسبت به ماه مشابه سال قبل 11 درصدی افزایش را تجربه کرده است.

در جریان شکل‌گیری افت ماه اکتبر  شاخص کل، لبنیات نیز نقشی قابل توجهی داشته، در این بازه بهای لبنیات 1.7 درصد افت کرد.  گفته می‌شود، افت شاخص بهای اکثر محصولات لبنی در این ماه به علت تضعیف بیش از انتظار واردات توسط چین و تضعیف یورو در برابر دلار امریکا با وجود افزایش تقاضا در برخی مقاصد آسیایی است.

طبق داد‌ه‌های موجود  کاهش بهای گوشت گوسفند نیز در این بازه به علت افزایش عرضه فصلی توسط اقیانوسیه است. درضمن افت بهای گوشت گاو به علت افزایش ذخایر و کشتار در برزیل و استمرار افت بهای گوشت طیور در این ماه به دلیل بیشی گرفتن صادرات از عوامل کاهنده مانند شیو آنفولانزای مرغی و افزایش بهای خوراک بوده است. در این مقطع بهای گوشت در جهان 1.4 درصد افت کرده است.

واکاوی داده‌های تجارت بین‌المللی نشان می‌دهد، شکر نیز در این مقطع 0.6 درصد افت کرده است. برمبنای تحلیل اتاق تهران،  استمرار افت بهای شکر در جهان به علت چشم انداز عرضه بالا توسط هند و محدودشدن افت آن به دلیل نگرانی از اثرات بارندگی‌ها بر تولید در برزیل بوده است. البته رشد تقاضا برای واردات توسط چین و اندونزی است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها