کد خبر: ۱۲۶۷۴
۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱
روند حرکتی دلار در بازارهای موازی در هفته جاری صعودی بوده و در روز قبل نیز این روند ادامه پیدا کرد. دلار آزاد از ابتدای هفته جاری تا کنون حدود 800 تومان رشد کرده است که نسبت به میانگین رشد هفتگی دلار بیشتر است. قیمت دلاری درهم اولین نرخی بود که کانال ۳۴ هزار تومان را در روز قبل افتتاح کرد.
به گزارش جدید پرس:

روز قبل دلار مقاومت تاریخی خود را شکست و همین اتفاق عاملی شد تا رشد دلار شتاب بگیرد و افزایش تقاضای اسکناس سبز را در معاملات پشت خطی تا بالای نیمه کانال ۳۳ هزار تومان بالا برد.

فنر بازار ارز رها شد

دلار تهران که از چهاردهم مهر پایین کانال ۳۳ هزار تومانی محبوس شده بود پس از مقاومت درهم در برابر کاهش قیمت، در روز دوشنبه وارد کانال ۳۳ هزار تومانی شد و با ورود به این محدوده شتاب گرفت.

پیام نیمه شب رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پس ازسخنان وزیر خارجه آلمان بر هیجانات افزایشی معاملات ارز افزود و همزمان با ورود دلار به کانال ۳۳ هزار تومان تقاضای دلار در بازار ارز را تشدید کرد. روز قبل دلار مقاومت تاریخی خود را شکست و همین اتفاق عاملی شد تا رشد دلار شتاب بگیرد و افزایش تقاضا اسکناس سبز را در معاملات پشت خطی تا بالای نیمه کانال ۳۳ هزار تومان بالا برد.

تحلیلگران از پیش درباره بازار ارز هشدار داده بودند که ناآرامی های اجتماعی در کنار فیلترینگ اینترنت موجب افزایش پارک پول و کاهش سرمایه گذاری و تولید میشود با رشد متوالی نقدینگی کشور تشدید تحریم ها در این شرایط می تواند سیل پول های پارک شده را در شرایطی که سایر بازار ها در رکود هستند به امید کسب بازدهی به سمت بازار ارز هدایت کند.

دلار متشکل آرام است و در برابر هیجانات بازار آزاد عکس العملی نشان نمی دهد. عدم واکنش دلار متشکل به رشد قیمت دلار آزاد باعث به وجود آمدن گپ ۱۵ درصدی میان این دو بازار شده است که می تواند تقاضای سفته بازی را به این بازار وارد کند.

خیال کانال شکنی در سکه

اونس طلا در استقبال از جلسه فدرال رزرو رشد کرده است، افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره برای جلسه این هفته تقریبا قطعی شده است ولی بازار امکان تعدیل سیاست های انقباضی فدرال رزرو را برای ماه دسامبر محتمل می دانند و اونس طلا به خاطر این خوش بینی رشد کرده است که ادامه مسیر اونس طلا به لحن سخنرانی جروم پاول رییس فدرال رزرو در جلسه امروز بستگی دارد.

سکه امامی با بهره گیری از رشد اونس و دلار در روز قبل پرواز کرد و خود را به هدف ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی که قبلاً مطرح شده بود رساند. سکه رفاه در معاملات روز قبل عقب ماندگی خود از بازار آزاد را جبران کرد و بالاتر از بازار آزاد معامله شد همزمان حجم معاملات سکه رفاه به بیش از سه برابر میانگین حجم ماهانه رسید که نشان دهنده افزایش تقاضای سکه در میان معامله گران بازار است‌. افزایش حجم معاملات سکه دقیقا پس از آزادی سکه از یک بند تکنیکالی نشان می دهد که احتمالا این محدوده قیمتی هدف فعلی سکه نیست و شاید به فکر کانال شکنی است.البته در صورت توقف روند صعودی دلار و کاهش ارزش اونس با توجه به حباب بالای سکه امامی شرایط برای سکه سخت خواهد شد.

درهم کانال شکنی کرد

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

روند حرکتی دلار در بازارهای موازی در هفته جاری صعودی بوده و در روز قبل نیز این روند ادامه پیدا کرد. دلار آزاد از ابتدای هفته جاری تا کنون حدود 800 تومان رشد کرده است که نسبت به میانگین رشد هفتگی دلار بیشتر است. قیمت دلاری درهم اولین نرخی بود که کانال ۳۴ هزار تومان را در روز قبل افتتاح کرد.

بازگشت امید به بازار سرمایه

بازار سرمایه با اهرم خبر و حمایت تا کنون برگشته است.پس از گزارشات خوب گروه پالایشگاهی، بلوک فارس با تفاوت زیادی از قیمت پایه به فروش رسید و بزرگترین معامله تاریخ بازار سهام ثبت شد. در گروه خودرو نیز روز قبل ایران‌خودرو سکوت را شکست و اعلام کرد ضرر ناشی از قیمت گذاری دستوری را به حساب بدهی دولت منظور کرده و به دنبال وصول این بدهی است. چراغ سبز همزمان دو لیدر اصلی به بازار سرمایه امیدها را نسبت به سبزپوشی شاخص افزایش داد و سهامداران نسبت به بازگشت شاخص امیدوار شدند. به طور سنتی گروه پالایشگاهی لیدر شاخص کل و گروه خودروسازی لیدر شاخص هم وزن است که با افزایش اخبار مثبت در این گروه ها در کنار افزایش ارزش معاملات خرد انتظار بهبود بازار سرمایه در میان معامله گران تقویت شده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها