کد خبر: ۲۵۸۸۱
۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور ۱۴۰۳ فعلاً بر اساس مصوبه فعلی اجرا می‌شود و در شهریورماه رسماً اعلام موضع می‌کنیم و بعد از شهریور تغییری نداریم.
به گزارش جدید پرس:

عبدالرسول پورعباس در حاشیه نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ جمع خبرنگاران گفت: نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش آماده اعلام است، اما یک سری عوامل و فاکتورهایی وجود دارد که دستگاه های دیگر باید آنرا اعلام کنند چرا که روی نتایج اثر می گذارد.

وی افزود: دو روز پس از اعلام درصدهای شهرستان‌های مختلف نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش اعلام می شود و سازمان سنجش طی دو نوبت این موضوع را اعلام کرده است اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.

پورعباس تصریح کرد: نتایج آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ آماده است و قطعا تا قبل از تاریخ ۱۰ خرداد اعلام می شود و از آنجایی که انتخاب رشته پس از نتایج کنکور انجام می شود بنابراین در حال حاضر ظرفیت دفترچه کنکور در حال افزایش است و پس از تکمیل ظرفیت ها فرایند نتایج را اعلام می کنیم.

نتایج آزمون ارشد ۱۴۰۲ تا ۱۰ خرداد اعلام می‌شود 

رئیس سازمان سنجش درباره اقدامات اجرایی و حفاظتی نوبت دوم کنکور سراسری گفت: مسیر برگزاری آزمون با مدیران استان‌ها کنترل می شود و عوامل اجرایی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر هستند با توجه به تغییرات و تحولات آزمون باید آنها را توجیه کنیم و در این مسیر نیازمند پر شدن پرتال طراحی سوالات هستیم؛ چرا که فرایند آزمون الکترونیکی از طریق پرتال سوالات که مخزن عظیم است و استاندارد اجرایی دارد انجام می شود.

وی با بیان اینکه عوامل اجرایی در برگزاری آزمون های آتی باید شناسنامه دار باشند، تاکید کرد: عوامل اجرایی در مخازن، مراقبین و رابطین را باید شناسایی کنیم و سطح آموزش را به نسبت عملکردش بررسی کنیم چرا که آزمون های ما از نظر اجرایی تخصصی تر است.

پورعباس بیان کرد: همانند نوبت اول کنکور دی ۱۴۰۲ که کنکور سالم را با همراهی دولت و شورای امنیت کشور برگزار کردیم و حتی یک مورد تخلف آتی هم گزارش نشد، بنابراین در نوبت دوم کنکور که در تیر برگزار می شود کنکور استانداردی را برگزار می کنیم تا امانت دار صندلی های حساس داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ باشیم.

وی همچنین درباره مصوبه برگزاری کنکور گفت: داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ به هیچ وجه تحت تأثیر اخبار و فضای سیاسی و اجتماعی قرار نگیرند، تغییری نخواهیم داشت.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: داوطلبانی که در کنکور ۱۴۰۲ شرکت می‌کنند بر مبنای اطلاعاتی پذیرش می‌شوند که سال گذشته اعلام شده است. دروس عمومی حذف شده و تأثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد به صورت قطعی است. سوابق تحصیلی از اموزش و پرورش گرفته می‌شود.

وی گفت: هیچ تغییری برای امسال دیگر متصور نیست چرا که هر تغییری باید یک سال قبل اطلاع رسانی شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور ۱۴۰۳ فعلاً بر اساس مصوبه فعلی اجرا می‌شود و در شهریورماه رسماً اعلام موضع می‌کنیم و بعد از شهریور تغییری نداریم. اگر قبل از شهریور هر تغییری داشته باشیم و به ما و دولت ابلاغ شود ملاک عمل می‌شود. فرایند کنکور ۱۴۰۳ در شهریور نهایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان این که  فرایند آموزش فرایند ملی است تاکید کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی کشور در برگزاری آزمون دخیل هستند و نقش ایفا می کنند  تا آزمون به بهترین شکل برگزار شود.

پورعباس با بیان اینکه همه دستکاه ها در برگزاری آزمون نقش مثبت ایفا کردن گفت: اعلام می کنم آزمونی بدون هیچ گونه شک و شبهه برگزار شد ، البته تخلفات خیلی جزئی طبیعی است که اتفاق بیفتد. 

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آزمون از ۶۷ نفر تجهیزات گرفته شد اما یک مورد گزارش تقلب نه از  دستگاه های نظارتی، امنیتی و نه از خود سازمان سنجش بیرون نیامد و بررسی‌های فنی نشان داد هیچ مورد تشابه و شبهه وجود ندارد که این حاصل زحمات همه عوامل اجرایی در سازمان سنجش بود..

وی به اجرای آزمون آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:  ازمون آموزش و پرورش  ۶۰ درصد  در کنکور نتیجه فطعی دارد. بنابراین آزمون آموزش و پرورش هم مانند آزمون سراسری دارای حساسیت بالایی است بنابراین باید در برگزاری سالم آن ها کمک کنیم

پورعباس با بیان اینکه فرایند تحول در سازمان از سال گذشته آغاز شده است گفت هر روز ما یک تصمیم جدید برای برگزاری هوشمندانه و بهتره برگزاری آزمون دنبال میکنیم. چیدمان های مختلف سالات پاسخنامه های مختلف حذف خیلی فرایندهای که گرفتار ایجاد می‌کرد حذف ثبت نام های شب آزمون و تغییرات حوزه حذف خیلی از فریندهایی که جای شبهه داشت از جمله کارهای بود که انجام دادیم..
وی در ادامه با بیان اینکه تنوع دفترچه ها امسال بی نظیر است گفت: نرم افزارها و سخت افزارهای برگزاری آزمون سراسری طراحی شده؛ سخت افزاری که به جای دفترچه دست داوطلب خواهد بود که صفحه‌ای هوشمند است هیچ ارتباطی با فضای بیرون ندارد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تا صبح روز آزمون همه چیز دست ما است، اما بعد از آن همه چیز دست همکاران اجرایی و حفاظتی است. برای سال آینده آمادگی داریم و می‌توانیم وارد فرایندهای جدید برگزاری آزمون شویم و چند پورتال نیز طراحی کرده‌ایم و از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌خواهیم در معرفی و تشویق همکاران و استادان خود با این پورتال مبادرت کنند. 

وی گفت: بانک سوال غنی لازمه برگزاری آزمون استاندارد است. پورتال به صورتی طراحی شده که برای هر فرد کارپوشه تولید می‌کند و همه فعالیت‌های فرد در آن ثبت می‌شود و مقرر است این فعالیت برای معلمان در رتبه‌بندی و برای استادان در ترفیع رتبه اثر بگذارد. میزانی که همکاران در کارپوشه فعالیت کنند و سوال طراحی شود برای آن‌ها امتیازاتی وجود دارد و نهایتا هرساله جوایزی به بهترین سوالات طراحی شده اعطا می‌شود. 

پورعباس تصریح کرد: پورتال دیگری که طراحی شده مربوط به عوامل اجرایی است و تا به حال حدود ۲۳ هزار نفر آن را پر کرده‌اند و شرط حضور در عوامل اجرایی آزمون‌ها پر کردن پورتال است. 
وی گفت: حضور در ابن موتال مهم است و در مسیر آموزش و ارتقای شغلی همکاران اجرایی و حفاظتی آزمون سراسری اثر دارد و از سال بعد از کسی که در پورتال طراحی شده نباشد، میزبانی نمی‌کنیم چراکه برای همکاری باید ببینیم سابقه فرد چیست.

تمامی لوازم برگزاری آزمون الکترونیک آماده است

معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: علی‌رغم بسیاری از مشکلات با تمام توان به دنبال تغییر شیوه برگزاری آزمون سراسری و برگزاری آن به صورت هوشمند و بدون کاغذ هستیم و طراحی فرایندها و ایجاد بسترهای این اقدام مهم در حال انجام است و با تکمیل این فرایند بسیاری از آزمون‌های آینده به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که در این صورت بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های موجود مرتفع خواهد شد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه لوازم و نرم افزارهای لازم برای آزمون سراسری الکترونیک فراهم شده، گفت: حتی سخت افزاری به جای دفترچه به داوطلب داده می شود که صفحه هوشمندی است که بلافاصله با اتمام آزمون نتیجه آزمون روشن خواهد شد. 

وی گفت: خیلی از مخارج و فعالیت‌ها مانند مخازن سوال، حمل و نقل، جمع آوری پاسخ نامه‌ها و ارسال به تهران، اسکن، قرائت همه حذف می‌شوند. از همکاران می خواهم خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

به گفته پورعباس در سازمان سنجش این فرایند را ارزیابی و سنجش می‌کنیم تا اشکالات آن رفع شود. سخت‌افزار هوشمند همانطور که گفتم تولید شده است و این سخت‌افزار هیچ ارتباط الکترونیکی با فضای بیرون آزمون برقرار نمی‌کند و با وزارت ارتباطات نیز تبادلاتی داشته‌ایم و آن روز اتفاقا از وزارت ارتباطات می‌خواهیم اینترنت تقویت کند. 

وی تاکید کرد: ده‌ها فرایند پیش بینی کرده‌ایم که حلقه آخر آن اینترنت است؛ اینترنت جزو لاینفک زندگی و تجارت مردم است، نباید اینترنت قطع شود. اگر آتش نشانی در آزمون با ما همکاری دارد نیرویی نیست که مستقیما در آزمون باشد، اما با ما  همکاری می‌کند. پلیس فراجا و اورژانس هم به همین ترتیب فقط در کنار ما هستند تا به هم کمک کنیم آزمون بهتری برگزار شود.

وی گفت: وظیفه من ایجاد امنیت سایبری نیست و باید در جهت این امنیت افراد ذی صلاح به ما کمک کنند. ما فقط می‌خواهیم عکس در زمان کنکور رد و بدل نشود. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: به عنوان مثال سامانه‌ای را می‌توان طراحی کرد و به اپراتورهای اصلی کشور بگویند عکس‌ها بعد از سه ساعت و پایان زمان آزمون سراسری ارسال شود. این کار یعنی اینترنت در زمان آزمون سراسری قطع نمی‌شود و فقط فایل عکس با تاخیر ارسال شود. این خواست حدود ۱۵ میلیون جمعیت مرتبط به امر آزمون سراسری است.

وی تاکید کرد: حفظ سلامت آزمون سراسری از حقوق عامه و مورد مطالبه چند میلیون نفر از داوطلبان و خانواده‌های آنها است، لذا انتظار می‌رود مراجع ذیربط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اقدامات تخصصی و انتخاب ابزار و شیوه‌ای مناسب نگرانی‌ها از سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را رفع کند که البته بدین منظور نشست های متعددی در سطوح مختلف با این وزارتخانه و اپراتورهای تلفن همراه در حال برگزاری است که به نتیجه نهایی منتهی نشده است.

 پورعباس با بیان اینکه سازمان سنجش برای جلوگیری از هرگونه خدشه به آزمون و حفظ امانت‌داری گام‌های مهمی برداشته است، گفت: امیدواریم با همکاری دستگاه‌های ذیربط زمینه برگزاری رقابتی سالم با رعایت عدالت آموزشی و شایسته گزینی فراهم شود و داوطلبان اطمینان داشته باشند از زحمات و حقوق آنها در این مسیر محافظت خواهد شد.

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها