کد خبر: ۲۴۸۸۳
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
مصرف صحیح آب و نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی برای مدیریت منابع آبی وکاهش دغدغه های مردمی ضروری است.
به گزارش جدید پرس:

خرم آباد؛ با وجود بارش های مطلوب بهاری هوای گرم تابستانی در واقع از اواخر خرداد ماه شروع  شد و هم اکنون در تیر ماه در اوج قرار گرفته است.

 

«عطش آب»، «قطعی و کاهش فشار آب»، «نوسان برق»، « گرمازدگی و خبرهای گاه و بیگاه از «آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع» و ... در سرتیر خبرهای روز قرار دارد.

 

این روزها با افزایش دما مصرف  مصرف  آب و برق رکورد دار می شود و با توجه به گرم بودن مرداد ماه، کماکان این روند ادامه خواهد داشت.

 

افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع، مزارع و باغات از دیگر رهاوردهای گرمای تابستانی است که به نظر می‌رسد این مسئله همچنان استمرار داشته باشد.


در هیاهوی گرما و افزایش تقاضای مصرف آب و برق، مدیریت مصرف توسط مردم امری بدیهی به نظر می رسد.

 

خاموش کردن لامپ های اضافی و استفاده کمتر از وسایل برقی غیر ضروری از ساده ترین راهکارهای کاهش مصرف برق است.

 

در مصرف آب نیز باید با همکاری مردم مدیریت مصرف مورد توجه قرار گیرد و برنامه ریزی برای تقویت مدیریت مصرف آب ضروری است.

 

مدیریت مصارف کشاورزی و کاهش کشت محصولات آبدوست از دیگر اموری است که باید مورد توجه مسئولان و کشاورزان قرار گیرد.

 

باید در خصوص خطرهایی که در حوزه آب و برق وجود دارد به مسئولین و مردم هشدار داد ه شود تا به سمت طرح‌هایی بروند که مصرف آب آن کم باشد.

 

حمید رضا کرموند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری لرستان، با اشاره به افزایش میزان آب طی روزهای اخیر، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 12میلیون و 500 مترمکعب آب شرب توسط مشترکین در استان لرستان مصرف شده است.

 

وی افزود:  صرفه جویی در مصرف آب شرب و همکاری مردم در این زمینه با توجه به فصل گرما ضروری است.

 

کرموند، همچنین با اشاره به اهمیت توجه به مدیریت مصرف آب در دستگاه های اجرایی، گفت: تمامی دستگاه های اجرایی استان لرستان باید در راستای صرفه جویی در مصرف آب مشارکت داشته باشند.

 

وی با اشاره به اثرات مطلوب نهادینه سازی کاهش مصرف آب، گفت: با کاهش 20درصدی مصرف آب در تابستان می توانیم از کمبود و یا کاهش فشار آب جلوگیری کرد.

 

در پی خشک‌سالی‌های اخیر، بسیاری از روستاهای استان لرستان با تنش آبی مواجه  هستند و از نعمت داشتن آب آشامیدنی سالم محروم هستند.

 

دستگاه های اجرایی استان باید در راستای مصرف کنترل انرژی، حفاظت منابع آب و رعایت کشت نکردن محصولات آب دوست در کنار جهاد کشاورزی باشند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها