کد خبر: ۲۴۵۲۴
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا این هفته برگزار خواهد شد و شاید این مراسم به شکلی پیش برود که ایران یک رکورد تاریخی را از دست بدهد.
به گزارش جدید پرس:

یک قطب فرهنگی که برای موسیقیدان‌های جهان شناخته شده است، اینجا خانه اوپرای کاتاراست که بهترین میزبان برای مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا خواهد بود. معماری ظریف و زیبای این خانه اوپرا که تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است، همچنین میزبان ارکستر فیلهارمونیک مشهور قطر خواهد بود که نوازندگانش این بار مقابل سرمربیان ۲۴ تیم بزرگ آسیا خواهند نواخت و سپس گوی‌های‌ای اف سی حریفان این تیم‌ها را مشخص می‌کنند.

قرعه‌کشی روز پنج شنبه از ۱۴:۳۰ به وقت ایران، برگزار خواهد شد و امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ایران، به همراه مسئولان فدراسیون فوتبال، در خانه اوپرای قطر حضور خواهند داشت تا سه حریف ایران برای مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا را بشناسند و از مسیر تیم ملی برای چهارمین قهرمانی در قاره کهن اطلاع یابند.

بر اساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا، جام ملت‌ها در شش گروه ۴ تیمی برگزار خواهد شد و سیدبندی نیز بر اساس آخرین رنکینگ فیفا خواهد بود؛ با این استثنا که قطر به عنوان تیم میزبان در سید قرار خواهد داشت تا بازی افتتاحیه را برگزار کند.

سیدبندی جام ملت‌های آسیا به این شرح است:
گلدان ۱: قطر، ژاپن، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری کره، استرالیا، عربستان سعودی
گلدان ۲: عراق، امارات متحده عربی، عمان، ازبکستان، جمهوری خلق چین، اردن
گلدان ۳: بحرین، سوریه، فلسطین، ویتنام، جمهوری قرقیزستان، لبنان
گلدان ۴: هند، تاجیکستان، تایلند، مالزی، هنگ کنگ و اندونزی

* رکورد ایران سرانجام شکست

انصراف چین از میزبانی جام ملت‌های آسیا و جایگزینی قطر در اکتبر ۲۰۲۲ به منزله این بود که عنابی‌ها به اولین کشوری تبدیل می‌شوند که سه میزبانی مهم‌ترین رویداد ملی فوتبال قاره را برعهده می‌گیرند. آن‌ها پیش از این در سال ۱۹۸۸ و ۲۰۱۱ میزبان جام ملت‌ها بودند که البته نتوانستند عنوان قهرمانی را به دست بیاورند.

ایران اولین کشوری است که موفق شد دو بار میزبان جام ملت‌های آسیا شود. ایرانی‌ها در سال ۱۹۶۸ در امجدیه و ۱۹۷۶ در استادیوم تازه تاسیس صدهزارنفری خود میزبان این رویداد بزرگ شدند و هر دو بار هم جام را بالای سر بردند. جالب اینکه حالا هر دو استادیوم در موقعیتی نامطلوب قرار دارند و یکی به طور کامل از دور خارج شده و دیگری هم امکان برگزاری بازی با شرایط استاندارد را ندارد.

امارات و تایلند دو کشور دیگری هستند که ۲ بار میزبان جام ملت‌های آسیا شدند. برگزاری این رقابت‌ها در قطر پس از جام جهانی ۲۰۲۲ به این معنی است که جام ملت‌ها برای اولین بار در استادیوم‌هایی برگزار می‌شود که میزبان جام جهانی بوده‌اند.

* تنها یک تازه‌وارد در جام ملت‌ها

تاجیکستان به لطف گل شرونی ماباتشوئف مقابل سنگاپور جواز صعود تاریخی به جام ملت‌ها را امضا کرد و حالا به سی و ششمین تیمی تبدیل می‌شود که در جام ملت‌های آسیا بازی می‌کند.

اندونزی، هنگ کنگ و مالزی سه کشوری هستند که در دوره قبلی حضور نداشتند، اما حالا توانستند به جام ملت‌های آسیا صعود کنند. جالب است بدانید اندونزی و مالزی میزبان جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا بودند و تنها جام ملت‌های تاریخ با چهار میزبان متفاوت را عهده‌دار شدند.

از دیگر نکات سیدبندی جام ملت‌ها این است که در سید چهارم هیچ تیم عربی حضور ندارد تا احتمال گروه‌های تمام عربی در جام ملت‌های آسیا از بین برود.

* صدرنشینی ایران در تهدید ببر‌های تائجو

ایران و کره‌جنوبی تنها تیم‌هایی هستند که برای پانزدهمین بار در جام ملت‌های آسیا شرکت خواهند کرد. این در حالی است که ایران ۶۸ بازی در این رقابت‌ها انجام داده تا با یک بازی بیشتر نسبت به کره، صدرنشین باشد، اما حالا ممکن است قرارگیری در گروه مرگ یا مسیر پیچیده، راه ایران برای حفظ این صدرنشینی را دشوار کند.

نکته جالب اینکه تیم کارلوس کی‌روش امیدوار است با قهرمانی در جام ملت‌ها به رکورد ایران، ژاپن، عربستان و کره‌جنوبی برسد و به پنجمین تیم آسیایی تبدیل شود که در جام ملت‌ها دو بار پیاپی قهرمان می‌شود.

رکورد دست‌نیافتنی ایران سه قهرمانی متوالی در جام ملت‌های آسیاست. ایران در دهه ۱۳۴۰ و ۵۰ خورشیدی موفق شد در قهرمانی آسیا هت‌تریک کند و هنوز هیچ تیمی نتوانسته به این آمار دست یابد. اما با این حال آخرین قهرمانی ایران هم در سال ۱۹۷۶ رقم خورد و دیگر تیم ملی هرگز به جایگاه نخست نرسید.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها