کد خبر: ۲۴۲۹۵
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
اخبار مهم بورسی امروز و یک هفته اخیر را در ادامه بخوانید .
به گزارش جدید پرس:

راه‌اندازی سامانه بومی معاملات بورس تا پایان 1402

روح‌الله دهقان در مورد زمان راه‌اندازی سامانه بومی معاملات بورس گفت: از نظر فنی اقدامات مربوط به راه‌اندازی سامانه بومی معاملات انجام‌ شده و اکنون باید این سامانه وارد مرحله عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار بر این است که سامانه بومی معاملات تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسد.

دهقان خاطرنشان کرد: اکنون انجام برخی از مراحل قراردادی در سازمان بورس در دستور کار است که باید در انتظار اجرای آنها ماند و پس از آن این سامانه وارد مرحله عملیاتی شود.

سامانه بومی معاملات برای بخش کوچکی از بازار استفاده می‌شود

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ادامه داد: از سوی دیگر سامانه بومی معاملات برای بخش کوچکی از بازار استفاده می‌شود و فقط قسمتی از بازار را به این سامانه منتقل خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به دلیل وجود برخی ریسک‌ها کل بازار در یک مرحله به سامانه جدید منتقل نمی‌شود و این کار به صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد.

دهقان بیان داشت: به احتمال زیاد اوراق‌ با درآمد ثابت و صندوق‌های ETF به این سامانه منتقل می‌شوند که البته انجام این اقدام وابسته به تصمیم مسوولان حاضر در بازار سرمایه است.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ادامه داد: در صورت موفقت‌آمیز بودن مرحله عملیاتی سامانه بومی، به مرور معاملات سهام هم به این سامانه منتقل می‌شود.

سامانه فعلی معاملات بازار سهام پاسخگوی ظرفیت فعلی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود افزایش حجم معاملات سامانه فعلی تا چه میزان می‌تواند پاسخگوی معاملات بازار باشد، گفت: توسعه‌هایی که در سه سال گذشته در خصوص سامانه معاملات انجام شده است و پاسخگوی ظرفیت فعلی بازار خواهد بود.

دهقان بیان کرد: با توجه به بالا بودن حجم و ارزش فعلی معاملات ولی معاملات بازار تحت تاثیر توسعه‌های انجام شده به صورت طبیعی در جریان است.

حجم معاملات بورس در محدوده‌های سال 99 قرار دارد

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خاطرنشان کرد: اکنون حجم معاملات بازار در محدوده‌های سال 99 قرار دارد، اما سامانه پاسخگوی معاملات بوده و با مشکلی مواجه نشده‌ایم.

وی تاکید کرد: این اتفاق به واسطه فعالیت انجام شده و توسعه‌های انجام شده‌ای است که در سه سال گذشته صورت گرفته و ‌زمینه بهبود سامانه معاملات فراهم شده است.

دهقان به رشد فعلی بازار اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌هایی وجود دارد که در صورت تداوم رشد بازار آنها را فعال خواهیم کرد تا با مشکلی مواجه نشویم.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ادامه داد: قاعدتاً پس از عبور حجم مشخصی از معاملات بازار باید انجام توسعه‌های متعدد در دستور کار قرار گیرد تا معاملات بدون وقفه در جریان باشد.

وی در پایان گفت: اکنون برنامه‌ریزی‌های مربوط به توسعه سامانه معاملات همسو با رشد بازار انجام شده و این سامانه پاسخگوی ظرفیت‌های بالاتری از حجم معاملات خواهد بود.

خودرویی ها و بانکی ها شاخص بورس اولین روز هفته را رونق دادند + نمادها

نقشه بورس

بورس امروز

بازار سهام  امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه 1402 و اولین روز کاری هفته را همانند روزهای گذشته همچنان مثبت آغاز به کار کرد. امروز خریداران به سهام گروه بانکی و خودرویی اقبال بیشتری نشان دادند.

 شاخص کل بورس اوراق بهادار که در ابتدای روز با رشد 14 هزار و 562 واحد آغاز به کار کرد، در پایان معاملات امروز با رشدی 20 هزار واحدی به 2 میلیون 535هزار واحد رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز رشدی 10هزار واحدی را تجربه کرد و توانست خود را به ارتفاع 870 هزار واحد برساند.

در ادامه فعالیت بورس امروز، فرابورس سبز شد و با رشد 215 واحدی در ارتفاع 32 هزار و 181 واحد قرار گرفت.

گفتنی است سه نماد وبملت، خودرو و کچاد بیشترین تاثیر در شاخص کل بورس و سه نماد کگهر، وسپهر و آریا بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس داشته اند.

لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد در بازار امروز مورخ 16 اردیبهشت ماه 1402، مبلغ 24 هزار میلیارد و 840میلیون تومان بود.

در بازار بورس امروز 256 نماد در محدوده ی مثبت و 158نماد در محدوده ی منفی و در بازار فرابورس 169 نماد در محدوده ی مثبت و 135نماد در محدوده منفی معامله شدند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته پیش شاخص بورس تهران با افت 3 هزار واحدی به پایان رسید و گروه خودرویی ها تنها نماد مثبت بازار بودند.

از سوی دیگر سلمانی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت اقتصاد و دارایی، گفته که «تاکنون ثبت نام حدود ۱۱۳ هزار نفر از متولدان ۱۴۰۱ در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در طرح تشویق فرزندآوری با موفقیت انجام شده و خرید سهام برای آن‌ها صورت گرفته است.»

احمد مهدوی‌ابهری؛ دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز در گفت‌وگو با ایبِنا گفت: در جلسه دیروز پتروشیمی‌ها و معاونت ارزی بانک مرکزی، مقرر شد تا تعاملات و همکاری‌ها را منظم‌تر کنیم و این در حالی است که از عملکرد پتروشیمی‌ها و روند بازگشت ارز به کشور قدردانی شد.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی از رشد ۱۳ درصدی صادرات پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال در فروردین ماه نیز حدود ۷۶۰ میلیون دلار عرضه ارز در مرکز مبادله ایران داشتیم.

هیئت وزیران با افزایش حقوق بازنشستگان مطابق قانون کار موافقت کرد. از این پس بخشداری‎‌ها، شهرداری‌ها و استانداری‌ها موظفند از شوراهای بخش، شهر و استان در سقف امکانات خودشان حمایت کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها