کد خبر: ۲۴۱۳۰
۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
محققان روس توانستند یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای دکوری یا زینتی ساخت بشر اولیه را کشف کنند.
به گزارش جدید پرس:

در داخل یک غار سیبری که یک گنجینه باستان شناسی به حساب می‌آید، دندان نیش یک گوزن – که برای تبدیل شدن به یک آویز سوراخ شده بود – توسط دانشمندان با احتیاط کشف شد تا از آلوده شدن این اثر جذاب که تقریباً 20000 سال پیش ساخته شده بود جلوگیری شود.

مجموعه بکر آویز از غار «Denisova» کشف شده است. دانشمندان گفتند که روش جدیدی برای استخراج DNA باستانی صاحب این شیء را شناسایی کرده‌اند – یک زن عصر حجر که از نزدیک با جمعیتی از شکارچیان-جمع‌آوران در بخشی از سیبری در شرق این غار در دامنه‌های کوهستان آلتای در روسیه زندگی می‌کرده‌ است.

این روش می‌تواند DNA را که در سلول‌های پوست، عرق یا سایر مایعات بدن وجود داشته و توسط انواع خاصی از مواد متخلخل از جمله استخوان‌ها، دندان‌ها و عاج‌ها جذب می‌شود، جدا کند. اشیایی که به عنوان ابزار یا برای زینت شخصی استفاده می شوند – آویزها، گردنبندها، دستبندها، حلقه ها و موارد مشابه – می توانند بینشی نسبت به رفتار و فرهنگ گذشته ارائه دهند، اگرچه درک ما به دلیل ناتوانی در گره زدن یک شی خاص به یک شخص خاص محدود شده است.

محققانی که این آویز را پیدا کردند که قدمت آن بین 19000 تا 25000 سال است، هنگام حفاری و دست زدن به آن از دستکش و ماسک صورت استفاده کردند تا از آلودگی به DNA محققان جلوگیری کنند. این اولین مصنوع ماقبل تاریخ است که توسط کشف ژنتیکی به یک شخص خاص مرتبط شده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها