کد خبر: ۱۸۹۴۲
۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
مدیرعامل مایکروسافت در مصاحبه‌ای جدید می‌گوید کورتانا، الکسا، سیری و گوگل اسیستنت، همگی دستیارهای صوتی بسیار احمقی محسوب می‌شوند.
به گزارش جدید پرس:

دستیارهای صوتی هوشمند در حوالی سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که مایکروسافت سرویس کورتانا را به جنگ با سیری فرستاده بود، بسیار خبرساز بودند. ایده‌ی فرمان دادن به گوشی از طریق مکالمه، در ابتدا هیجان‌انگیز بود، اما بررسی‌های بیشتر نشان داد که دستیارهای صوتی در حد انتظارات ظاهر نمی‌شوند.

اکنون که ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی مولد به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده‌اند، آیا قرار است شاهد بهبود قابل‌توجه دستیارهای صوتی باشیم؟

ویندوز سنترال می‌گوید آمازون الکسا که یکی از محبوب‌ترین دستیارهای صوتی محسوب می‌شود، پروژه‌ای شکست‌خورده است. همچنین بسیاری از تحلیلگران معتقدند که تصمیم مایکروسافت برای کنار گذاشتن دستیار صوتی کورتانا، درست بود.

آمازون دستیار الکسا را با این هدف طراحی کرد که کاربران بتوانند راحت‌تر خرید آنلاین انجام دهند، اما الکسا در گذر زمان به قابلیت‌های بیشتری نظیر سازگاری با وسایل هوشمند خانه مجهز شد. با وجود نوآوری‌های الکسا، این دستیار صوتی هوشمند برای آمازون بسیار پرهزینه است.

گفته می‌شود آمازون در دور اول تعدیل نیرو، تعداد زیادی از کسانی را که مشغول کار روی دستیار صوتی بوده‌اند اخراج کرده است.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، در مصاحبه‌ای جدید علیه دستیارهای صوتی هوشمند موضع گرفته است: «همه‌ی آن‌ها همچون یک سنگ، احمق بودند. فرقی ندارد که به کورتانا اشاره کنید یا الکسا و گوگل اسیستنت و سیری. تمامی این سرویس‌ها به درد نمی‌خورند. ما محصولی داشتیم که قرار بود محفل جدیدی برای بسیار از اطلاعات باشد، اما در نهایت جوابگو نبود.»

مدت‌ها پس از برداشته شدن تمرکز مایکروسافت از روی کورتانا، سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نظیر ChatGPT و Bing Chat در مرکز توجه قرار گرفته‌اند. مایکروسافت اهمیت بسیار زیادی برای هوش مصنوعی قائل است و احتمالاً اواخر اسفند این فناوری را به تعداد بیشتری از نرم‌افزارهایش تزریق می‌کند. حتی گفته می‌شود که ویندوز ۱۲ نیز با تمرکز بر هوش مصنوعی از راه می‌رسد.

آدام چیر، یکی از خالقان سیری، می‌گوید که احتمالاً دستیارهای صوتی به‌لطف هوش مصنوعی، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد. او می‌گوید که شاهد دوران رنسانس دستیارهای صوتی هوشمند خواهیم بود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها