کد خبر: ۱۰۳۰۰
۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
هر خودرویی علاوه بر روغن موتور که تعویض آن برای تمامی رانندگان بدیهی‌ است، به سیالات مهم دیگری نیز نیاز دارد که اگر در تعویض هر کدام اختلال یا سهل‌انگاری صورت گیرد سبب عدم عملکرد صحیح خودرو یا در برخی اوقات سبب بروز حادثه خواهد شد.
به گزارش جدید پرس:

 چهار روغن حیاتی و مورد نیاز هر اتومبیلی شامل روغن موتور، روغن گیربکس، روغن هیدرولیک، و روغن ترمز می‌شود. این روغن‌ها هرکدام مدت زمان تعویض مشخصی دارند که لازم است هر راننده‌ای از آن‌ها اطلاع داشته باشد تا کمکی به تضمین سلامتی اتومبیل خود کند.

چه زمانی باید روغن موتور را تعویض کرد؟

نحوه رانندگی، کیفیت خودرو، سن خودرو و طرز رانندگی کردن در زمان تعویض روغن موتور تاثیرگذار است ولی به طور کلی کارشناسان این حوزه می‌گویند روغن موتور که یکی از چهار روغن حیاتی خودرو است را باید پس از طی مسافتی حدود 5 تا 10 هزار کیلومتر تعویض کرد. البته توصیه شده که اگر این روغن پس از هر 5 هزار کیلومتر تعویض شود بسیار بهتر است.  عمر روغن موتور به محصول و کیفیت آن نیز بسیار بستگی دارد و باید به این مسئله نیز توجه داشت.

 

روغن گیربکس و مدت زمان تعویض آن

روغن گیربکس که نام دیگر آن واسکازین نیز هست تنش‌های دمایی مختلفی را تجربه می‌کند و پس از مدتی خواص فیزیکی خود را از دست می‌دهد. روغن گیربکس دستی را باید پس از طی مسافتی حدود 80 تا 100 هزار کیلومتر تعویض کرد زیرا اگر این امر رخ ندهد جعبه دنده دچار مشکل می‌شود و دنده‌ها نرمی خود را از دست می‌دهند. البته تعویض روغن گیربکس اتومات را باید طبق اعلام شرکت انجام داد ولی به طور کلی این روغن باید طی 50 تا 100 هزار کیلومتر کارکرد تعویض شود. همچنین توصیه شده که روغن گیربکس اتومات پس از هر 40 هزار کیلومتر تعویض شود.

وظیفه روغن هیدرولیک و نشانه‌های تعویض

روغن هیدرولیک افزودنی‌هایی دارد که تجهیزات هیدرولیک را در برابر سایش، خوردگی و اصطکاک حفظ می‌کند که اگر میزان این افزودنی‌ها کاهش یابد تجهیزات هیدرولیک دچار مشکل خواهند شد. این روغن که دیگر روغن حیاتی خودرو است هنگامی که کیفیت خود را از دست بدهد دچار تیرگی یا تغییر رنگ شده و از آن بوی سوختگی استشمام می‌شود. البته کارشناسان گفته‌اند که این روغن باید پس از هر 120 هزار کیلومتر به طور کامل تعویض شود.

علامت‌هایی برای تعویض روغن ترمز

علامت‌هایی همچون روشن شدن چراغ آ بی اس، مشکلات پدال، صداهای عجیب هنگام ترمز گرفتن، عدم عملکرد صحیح لنت‌های ترمز و استشمام بوی روغن سوخته نشانگر تعویض روغن ترمز هستند. زمان تعویض روغن به شرایط‌ مختلفی بستگی دارد ولی به طور کلی گفته می‌شود بهتر است هر چهار تا پنج سال یکبار یا پس از هر 60 هزار کیلومتر کارکرد این روغن تعویض شود.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها