کد خبر: ۹۱۹
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
از یارانه نان تا سهمیه‌بندی
مسئولان وعده داده‌اند که نان گران نمی‌شود و به قیمت قبل به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. ولی به دلیل اجرای نظام اصلاح پرداخت یارانه‌ها، یارانه نان با مکانیزم خاصی به نانواها پرداخت خواهد شد.
به گزارش جدید پرس:

«نان گران نمی‌شود»؛ این وعده‌ای است که مسئولان به مردم می‌دهند. آنها می‌گویند که مردم نگران افزایش قیمت نان نباشند، چراکه یارانه 71 هزار میلیارد تومانی نان در بودجه 1401 تصویب شده‌است. به گفته آنها حداقل تا پایان امسال خبری از گرانی نان‌های سنتی نیست. حتی ممکن است با توجه به طرح اصلاح نظام یارانه‌ای، 10 درصد هم کاهش قیمت داشته باشیم. به گفته یکی از مقامات وزارت جهاد کشاورزی سالانه 70 هزار میلیارد تومان برای بخش خبازی و حدود 30 هزار میلیارد تومان برای بخش صنعت یارانه در نظر گرفته می‌شد و با این اصلاح قرار است این میزان یارانه به خود مردم داده‌شود.

بنابراین قرار است قیمت نان به قیمت شهریور 1400 باشد. بر اساس اعلام مقامات مسئول، یارانه نان به نانوایان پرداخت می‌شود. اما برای این موضوع نگرانی هایی نیز وجود دارد. یکی از نگرانی‌ها به تخلفاتی که ممکن است در مسیر پرداخت یارانه به نانوا بوجود آید، برمی‌گردد.  به عبارتی ممکن است نانوا از کارت‌های بانکی مختلف استفاده کرده تا فروش خود را به صورت صوری بالا ببرد و در ازای آن یارانه را هم دریافت کند. یا ممکن است آرد یارانه ای را در اختیار سایر صنوفی که این روزها از دریافت یارانه آرد کنار گذاشته شده‌اند، قرار دهد. دولت باید به این نکته نیز توجه داشته باشد.

سهمیه‌بندی نان؟

 یک راه دیگر نیز برای یارانه نان مد نظر قرار گرفته شده‌‌است. در این سناریو گفته می‌شود هر فرد روزانه 310 گرم نان خریداری می‌کند که نرخ آن به صورت یارانه‌ای و مطابق نرخ فعلی است. اما اگر بیشتر از این نان بخرد، به نرخ آزاد برای وی محاسبه می‌شود. مابه‌التفاوت این رقم هم به عنوان یارانه به نانوا داده می‌شود.  

برخی اعتقاد دارند که این سناریو شبیه به سهمیه بندی بنزین است. اما دولت می‌گوید با این کار قصد دارد الگوی مصرف را رصد و مدیریت کند.  البته گفته می‌شود که مصرف روزانه مردم از این میزان فراتر نیست. بنابراین به گفته آنها نان سهمیه‌بندی نخواهد شد، فقط الگوی مصرف کنترل می‌شود.

کارتی برای یارانه نان در کار نیست

علاوه بر این، به رغم شایعاتی که در خصوص کارت یارانه نان به گوش می‌رسد، مقامات مسئول می‌گویند قرار نیست کارت جدیدی به این کار اختصاص یابد. بلکه دستگاه های پوز هوشمند در اختیار نانوایی‌ها قرار خواهد گرفت و مردم با همان عابربانک‌های قبل می‌توانند نان بخرند.

سرنوشت ماکارونی مردم را نگران کرده‌است

نمایندگان مجلس نیز در این‌باره در جلسه علنی به طرح یارانه نان واکنش نشان دادند. طرحی که هنوز به اجرا درنیامده اما سر و صدای زیادی به راه انداخته‌است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در این جلسه گفت: دولت در موضوع ماکارونی و آرد صنعتی به گونه‌ای عمل کرد که باعث نگرانی بیشتر مردم شد.

بر اساس این گزارش قیمت نان های حجیم و ماکارونی در روزهای اخیر همزمان با حذف یارانه صنف و صنعت با افزایش قابل توجهی روبرو شد. به گونه ای که در قفسه برخی از فروشگاه‌ها ماکارونی نبود و نان باگت هم کمیاب شد.

یارانه حذف نمی‌شود

سید جواد سادانی نژاد وزیر جهاد کشاورزی اما در مجلس چنین گفت: هدف ما از اجرای نظام  اصلاح  پرداخت یارانه‌ها توزیع عادلانه یارانه‌ها است. یارانه‌ هیچ کالایی حذف نمی‌شود، بلکه به افراد تخصیص خواهد یافت.

چرا از نان شروع کردید؟

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد هم عنوان کرد که چرا دولت اصلاح نظام پرداخت یارانه را از نان که حوزه مهمی است شروع کرده است؟

مردم نفرین می کنند

جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت حیدریه اظهارکرد: این روزها به حوزه‌های انتخابیه خود که می‌رویم چیزی جز بد و بیراه و آه و نفرین از مردم نمی‌شنویم. دولت در اداره امور مانده است.

به سراغ حیاط خلوت خصولتی‌ها می‌رفتید

مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس هم در این جلسه گفت: چرا این موضوع از نان شروع شد؟ ابتدا باید به سراغ حیاط خلوت شرکت‌های خصولتی می‌رفتیم.

به سراغ امنیت غذایی مردم رفته‌اید

همچنین صدیف بدری نماینده مردم اردبیل خطاب به رئیس جمهور پرسید چرا از بین این همه یارانه پنهان سراغ یارانه نان، معیشت و امنیت غذایی مردم رفته‌اید؟

قیمت نان آزادپز تغییر کرده است؟

برخی از خبرها حاکی از آن بود که نانوایی‌های آزادپز قیمت نان را گران کرده‌اند. اما این موضوع از سوی مسعود زراعتکار عضو هیئت مدیره اتحادیه نان سنگک تکذیب شده و او گفته است که قیمت‌ها مطابق سال 1400 است.

البته گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که برخی از نانوایی‌ها برای چندمین بار در یکسال اخیر افزایش قیمت داشته‌اند. این افزایش قیمت گاهی به بهانه‌هایی همچون افزودن کنجد و سبزیجات بر روی نان‌ها اعمال می‌شد. اما  پیش از این گفته شده‌بود که این افزایش قیمت به دلیل افزایش دستمزد و انرژی بوده‌است.

نکته قابل توجه این است که قیمت آرد برمبنای گندم 12 هزار تومان تعیین شود، برآورد آرد هر عدد نان 6 هزار تومان است که با احتساب هزینه‌های دیگر، قیمت هر عدد نان به  10 هزار تومان می‌رسد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها