کد خبر: ۸۴۸۲
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۵
اولویت مقوله سرپناه برای اقشار کم‌درآمد و ناتوان در دولت سیزدهم با واگذاری ۳۸۵ واحد مسکونی به مددجویان و خانواده‌های دارای افراد معلول در استان اصفهان تحقق یافت.
به گزارش جدید پرس:

یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار "دولت مردمی، ایران قوی" کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بااین‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما باهمت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به‌سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد باگذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به توفیقات دستگاه حمایتی بهزیستی استان اصفهان در ارائه خدمات و تسهیلات به مددجویان و خانواده‌های دارای فرد معلول پرداخته می‌شود.

بنا بر آخرین آمار و اطلاعات در زمان حاضر بالغ بر ۱۳۲ هزار معلول، ۱۰ هزار زن سرپرست خانوار و یکهزار و ۲۰۰ کودک بد سرپرست یا بدون سرپرست مؤثر در ۴۰ خانه کودک و نوجوان زیرپوشش خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی استان هستند که بر این اساس اصفهان از نظر آمار و تنوع معلولان در کشور از رتبه پنجم برخوردار است.

واگذاری ۳۸۵ واحد مسکونی به مددجویان و خانواده‌های دارای فرد معلول

مدیرکل بهزیستی اصفهان یکی از اقدامات مهم و یک‌ساله دولت در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر زیرپوشش بهزیستی در استان را واگذاری ۳۸۵ واحد مسکونی به مددجویان و خانواده‌های دارای فرد معلول برشمرد.

ولی‌الله نصر اصفهان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این واحدهای مسکونی به خانواده‌های دارای یک فرد معلول و یا ۲ فرد معلول و بیشتر و همچنین به زنان سرپرست خانوار در استان واگذارشده است.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه مشترک با وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و انجمن خیران مسکن‌ساز ساز، با ارائه تسهیلات بانکی قرض‌الحسنه‌ای از مبلغ ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال برای خانوارهای زیرپوشش و ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض بسته به شرایط خانوارها، واحدهای مسکونی مناسب ساخته و در اختیار افراد زیرپوشش واجد شرایط  قرارگرفته است.

مدیرکل بهزیستی اصفهان افزود: تسهیلات مسکن برای خانواده‌های ۲ معلول به بالا در حوزه شهری مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و در حوزه روستایی مبلغ ۸۵۰ میلیون ریال بلاعوض با مشارکت بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن پرداخت و دیگر خانوارهای زیرپوشش از مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض برخوردار می‌شوند.

وی افزود: بهزیستی به‌منظور توانمندسازی جامعه هدف بر گسترش اشتغال و ایجاد مسکن به‌عنوان دو بال اصلی توان مدسازی تأکید ویژه دارد.

نصر خاطرنشان کرد: امروز بهزیستی در یک جهاد مسکن‌سازی با همراهی دستگاه‌ها و انجمن‌های مسکن‌ساز و خیران استان تلاش خود را معطوف به تسهیل امر مسکن‌سازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه کرده است.

پرداخت ۲ هزار و ۸۴۶ میلیون ریال تسهیلات به مددجویان بهزیستی اصفهان

معاون امور مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی اصفهان نیز از پرداخت ۲ هزار و ۸۴۶ میلیون ریال تسهیلات در قالب وام اشتغال، بیمه خویش فرمایی و وام کارآفرینی به مددجویان زیرپوشش بهزیستی اصفهان در یکسال گذشته خبر داد.

واگذاری ۳۸۵ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی، رهاورد یکساله دولت سیزدهم

امید رحمانیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات اشتغال‌زایی بطور عمده شامل پرداخت  وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی به افراد زیرپوشش بهزیستی استان بوده است.

وی اکثر وام‌های اشتغال را مربوط به مشاغل خانگی و کسب و کارهای خُرد عنوان کرد و گفت: بخش دیگری از وام‌ها به مشاغل خدماتی، کشاورزی و دامداری در مناطق روستایی و همچنین صنایع دستی اختصای یافته است.

احداث ۳۶ مرکز و موسسه دولتی و غیردولتی ویژه مددجویان بهزیستی اصفهان

رحمانیان اعطای مجوز و احداث ۳۶ مرکز و موسسه دولتی و غیردولتی ویژه مددجویان بهزیستی استان را از دیگر اقدامات و توفیق های یکسال گذشته این دستگاه حمایتی برشمرد.

وی یادآور شد: این مراکز در زمینه نگهداری شبانه روزی کودکان بی سرپرست، خانه سلامت دختران، کلینیک‌های اورژانس اجتماعی و مددکاری، توانبخشی، خدمات مشاوره ژنتیک و دیگر مجتمع‌های خدماتی بهزیستی بوده است.

بهره‌گیری از ظرفیت شرکتهای دانش‌بنیان برای تامین تجهیزات مددجویان

مدیرکل بهزیستی اصفهان با اشاره به اولویت بهزیستی برای تامین تجهیزات مورد نیاز مددجویان به ویژه معلولان گفت: از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در استان برای تامین این وسایل بهره گیری شده است.

 

وی اظهار داشت:  استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان و فناور در مسیر خودکفایی کودکان و زنان بی‌سرپرست و افراد جامعه هدف بهزیستی موثر است.

 نصر خودکفایی و تولید تجهیزات توان‌بخشی مانند ویلچرهای برقی، سمعک و دیگر تجهیزات پزشکی را در رفع نیاز معلولان ضروری دانست و افزود: تولید برخی از این تجهیزات در استان انجام و ارتباط تولیدکنندگان با شرکت‌های دانش‌بنیان سبب توسعه و پیشرفت آنها می‌شود.

رضایت مددجویان بهزیستی اصفهان از تامین سرپناه

مادر ۲ فرزند معلول در فولادشهر از توابع استان اصفهان در حالیکه در ۶ ماه گذشته صاحب یک دستگاه آپارتمان در این شهرستان شده است با لبخندرضایتی این اقدام را بسیار خداپسندانه دانست.

مرضیه صفری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال‌ها بود که با داشتن ۲ فرزند دختر معلول مجبور به اجاره نشینی و پرداختن بهای بالای کرایه منزل بودم که مشکلات ما در این زمینه دوچندان بود.

واگذاری ۳۸۵ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی، رهاورد یکساله دولت سیزدهم

وی توجه بهزیستی در اعطای وام بالاعوض و تسهیلات دیگر در قالب سودهای کم را عامل سرپناه دار شدن خود و خانواده‌اش عنوان کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌های دارای معلول چشم انتظار تحقق وعده نهادهای حمایتی برای خانه دار شدن هستند که در این دولت محقق خواهد شد.

عیسی کریمی پدر یک خانواده دارای یک فرزند معلول نیز که در هفته بهزیستی امسال خانه‌دار شده است، گفت: موضوع خانه دار شدن اقشار محروم در دولت‌های قبل هم داده می شد ولی در دولت آیت الله رییسی واقعی شد.

وی شغل خود را یک کشاورز بازنشسته تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: تا پیش از خانه دار شدن با هزار زحمت و قرض باید پولی برای رهن و اجاره در اطراف شهر تهیه می کردم که خدا را شکر اکنون به همت دولت این مشکلم رفع شده است.

وی که ساکن شهرستان سمیرم بود از مسوولان و دولتمردانی که به فکر رفع مشکلات اقشار آسیب پذیر هستند تشکر کرد و از خدا خواست که در این مسیر پر توان تر حرکت کنند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها