کد خبر: ۷۲۹۳
۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
یک دیپلمات سابق مطرح کرد؛
یک دیپلمات سابق گفت: مطمئن هستم که ایران آماده دستیابی به یک توافق خوب است. ولی شواهد نشان می‌ دهد اراده‌ای در آمریکا وجود‌ ندارد و مساله آنقدر پیچیده نیست که آمریکایی ها آن را معطل خود کرده اند، همین مساله خوش بینی به آمریکایی را زیر سوال می برد و من هم به آمریکا خوشبین نیستم.
به گزارش جدید پرس:

با گذشت چند روز از توقف مذاکرات در وین، جواب ایران به پیش‌نویس ارائه شده در وین مشخص نیست؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرده که ایران نظر خود را در خصوص پیش‌نویس توافق احتمالی به انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات اطلاع داده است.

 

محسن پاک آیین، دیپلمات سابق ایرانی در خصوص پیش‌نویس ارائه شده از سوی اروپایی‌ها گفت: من اعتقاد دارم که پیش‌نویس ارائه شده چنانچه نظرات ایران مبنی بر لغو کلیه تحریم‌ها و ارائه تضمین برای ادامه بدون مشکل فعالیت اقتصادی شرکت‌های ایرانی باشد و کشورهای جهان بتوانند همکاری‌های اقتصادی با ایران آغاز کنند، قابل قبول است. 

وی در ادامه توضیح داد: اگر این موارد در پیش‌نویس ذکر شده باشد می‌تواند به طور مثبت توسط دولت ایران مورد بررسی قرار بگیرد. چنانچه ما از لغو کلیه تحریم‌ها مطمئن شویم، می‌توانیم تعهدات برجامی خود را انجام دهیم. 

 

این دیپلمات سابق در خصوص اظهارات مقامات اروپایی که متن ارائه شده تنها راه باقیمانده است و دیگر مذاکره‌ای نخواهد بود، تاکید کرد: اما لحن صحبت آقای بورل مبنی بر اینکه این متن، نهایی است و بعد از این متنی تهیه نخواهد شد، به نظر می‌رسد نوعی اعمال فشار بر ایران است. تا ایران این متن را بپذیرد و در بطن این موضع آقای بورل به نوعی تهدیدگونه به نظر می‌رسد به خصوص که تاکید کرده اگر ایران این متن را نپذیرد متن و مذاکرات دیگری نخواهد بود. 

 
 

وی تصریح کرد: از دیدگاه من این اقدام و نظر آقای بورل یک موضع غیر سازنده است. قطعا اگر منافع جمهوری اسلامی ایران تامین شود و هدف اصلی که لغو تحریم‌ها بود برای ورود به مذاکرات تامین شود، از آن استقبال خواهیم کرد. اگر غیر از این باشد این قبیل تهدیدها و فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران نمی‌تواند تصمیم ایران را تغییر دهد و از حق مسلم خود که لغو تحریم‌ها است عبور کند.

پاک آیین در ادامه با بیان اینکه متن پیش‌نویس هنوز علنی نشده و صحبت‌هایی که در خصوص متن مطرح می‌شود فقط گمانه‌زنی است، توضیح داد: به نظر می‌رسد آن تعهداتی که برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده، در صورت لغو تحریم‌ها برای ایران مشکلی ندارد. ایران هیچگاه از برجام خارج نشده و در عین حال اعلام کرده در صورتی که طرف مقابل تعهدات برجامی خود را انجام دهد ایران هم متقابلا تعهدات خود را از سر خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه از طرف ایران مشکلی برای رسیدن به یک توافق خوب وجود ندارد، بیان کرد: طرف مقابل مذاکرات در این مسیر مانع تراشی می‌کند. در آمریکا اراده‌ای برای بازگشت به برجام و لغو کلیه تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های لازم حتی تضمین برای تکمیل دوره آقای بایدن وجود ندارد. اگر این اراده وجود داشت ضرورتی نداشت آقای بورل بخواهد مواضعی را بگیرد که لحن تهدید آمیز داشته باشد. آمریکا باید در چارچوبی منطقی و عقلایی مجددا وارد برجام می‌شد و تحریم‌های برجامی و پسابرجامی را لغو می‌کرد و به طور طبیعی ما هم تعهدات خودمان را انجام می‌دادیم.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه ما تابع نظرات اروپایی‌ها نیستیم و یک کشور مستقل هستیم، عنوان کرد: ما به خوبی تشخیص می‌دهیم که چه موضعی بگیریم. من فکر نمی‌کنم که ما برای خروج از برجام پیش قدم شویم. همواره ایران نشان داده به تعهدات خودش پایبند است. اینکه اروپایی‌ها انتظار دارند ما بله یا خیر بگوییم، انتظار غیرمنطقی و غیراصولی است. ما پیش‌نویس را بررسی می‌کنیم و نظرات خود را به اتحادیه اروپا اعلام می‌کنیم.

در خصوص روند پرونده برجام قبل جلسه شورای حکام، پاک آیین اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای وظیفه دارد عدول کشورها را از مسیر مباحث هسته‌ای راستی آزمایی کند. ما هم هیچگاه از مسیر مشخص عدول نکرده و در واقع دلیلی ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود و وظیفه آژانس ورود در موضوع برجام نیست. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه آژانس نمی‌تواند به فرض اینکه برجام به نتیجه نرسیده و اروپایی‌ها ادعا کنند ایران متن نهایی را نپذیرفته، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، خاطرنشان کرد: به نظر من صدور قطعنامه علیه ایران اقدام موجهی نیست و هیچ توجیه منطقی ندارد. ما همواره اعلام کرده‌ایم در مسیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنیم و همواره اقداماتی که در این ‌مورد انجام دادیم به آژانس انتقال داده‌ایم. لذا دلیلی ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، اگر چنین قطعنامه‌ای صادر شود قطعاً با انگیزه‌های سیاسی تهیه شده و ارزش فنی ندارد.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها