کد خبر: ۷۰
۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
حل مشکلات اقتصادی، قبل از هر چیز منوط به ساماندهی اقتصاد کلان، به‌ویژه کنترل ارزش تورم است که آن هم مشروط به کنترل رشد نقدینگی و بالا رفتن حجم و پایه پولی و غیره است.
به گزارش جدید پرس:

به گزارش جدیدپرس، زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد مهم‌ترین چالش‌های کشور به حوزه اقتصاد مربوط بود. هرچند مهار همه‌گیری کرونا در اولویت دولت قرار گرفت اما پیامدهای زیانبار اقتصادی این بیماری از مهم‌ترین عوامل در اولویت قرار گرفتن آن بود؛ بنابراین، درمجموع می‌توان گفت که رویارویی با مشکلات و چالش‌های اقتصادی، ازجمله رشد اقتصادی پایین، تورم بالا، بیکاری و نیز سروسامان دادن به اقتصاد و معیشت مردم به‌عنوان اولویت‌های اصلی دولت مطرح شد.

حل مشکلات اقتصادی، قبل از هر چیز منوط به ساماندهی اقتصاد کلان، به‌ویژه کنترل ارزش  تورم است  که آن هم مشروط به کنترل رشد نقدینگی و بالا رفتن حجم و پایه پولی و غیره است.

به همین خاطر رئیس‌جمهوری از ابتدای کار تاکنون بارها بر مسئله تورم، نقدینگی و افزایش ارزش پول ملی تأکید کرده و اعضای تیم اقتصادی خود را نیز در همین راستا انتخاب کرده است. این هماهنگی مورد انتظار ناشی از این رویکرد در انتخاب تیم اقتصادی است.

همچنین، «سید رضا فاطمی امین»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی  تورم را یک بیماری مزمن در اقتصاد ایران دانست و از کاهش آن به نصف تورم سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۲ و پس حرکت به سمت تک‌رقمی شدن، سخن گفت.

«سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد نیز با بی‌سابقه و مزمن خواندن تورم کنونی در جلسه مجلس گفت: در کوتاه‌مدت مهم‌ترین اولویت وزارت امور اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است. چنین گفته‌ها و سخنانی از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس‌جمهوری نیز مطرح شده است.

این دیدگاه‌ها و صحبت‌ها که نشان‌دهنده هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت سیزدهم در راستای ساماندهی اقتصاد کلان، ازجمله مهار و کاهش تورم است. در چند ماهی که از شروع به کار دولت می‌گذرد شاخص‌های اقتصاد کلان همواره بیانگر موفقیت دولت در این مورد بوده است.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که دولت در این مدت چندماهه انجام داده جلوگیری از چاپ پول جهت جبران کسری بودجه بوده است؛ یعنی یکی از اصلی‌ترین سرچشمه‌های تورم را از همان ابتدای کار هدف قرار داده و تاکنون آمارهای منتشر شده بیانگر عملکرد موفقیت‌آمیز دولت در این مورد است.

تداوم روند کاهشی تورم

در نتیجه اقداماتی که انجام شد نرخ تورم روند کاهشی به خود گرفت. نرخ تورم نقطه‌ای مهرماه ۱۴۰۰، یعنی حدود سه ماه بعد از شروع به کار دولت در مقایسه با ماه قبل از آن ۴.۵ واحد درصد کاهش یافت. در آبان و آذر نیز این روند ادامه داشت تا اینکه روند کاهشی نرخ تورم در دی‌ماه متوقف شد. در این ماه تورم نقطه‌ای در مقایسه با ماه قبل ٠,٧ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ نیز به ٢,٤ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌داد.

اما به‌رغم افزایش این دو، نرخ تورم سالانه دی‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٤ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

بعلاوه، آخرین آمارها نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه روند نزولی تورم دوباره شروع شد و هر سه شاخص تورم ماهانه، ‌ سالانه و نقطه‌ای نسبت به دی‌ماه کاهش یافته است.

طبق گزارش بانک مرکزی در ادامه روند چند ماه اخیر در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ نیز تورم متوسط دوازده‌ماهه و نقطه‌به‌نقطه با کاهش همراه بودند. در این ماه کلیه زیرگروه‌های اصلی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به‌استثنای زیرگروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» با کاهش در تورم ماهانه نسبت به ماه گذشته همراه بودند.

همچنین، بررسی تورم ماهانه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به تفکیک گروه‌های اختصاصی «کالا» و «خدمت» در بهمن‌ماه نشان می‌دهد در این ماه اقلام کالایی تورم ماهانه بالاتری را نسبت به اقلام خدمتی تجربه کرده و سهم بالاتری را از تورم ماهانه شاخص کل به خود اختصاص دادند. بااین‌حال، تورم ماهانه کالاهای بادوام به‌واسطه همبستگی بالای نوسانات قیمت آن‌ها با نوسانات بازار ارز، رشد محدودی را تجربه کردند.

کاهشی شدن روند تورم، بدون شک دستاورد بزرگی در شرایط کنونی است. درزمانی کوتاه از مدیریت کنونی رخ داد و با توجه به اهداف دولت برای رساندن تورم به ۱۵ درصد و سپس تک‌رقمی کردن آن در چند سال آینده تداوم روند کاهشی امیدها به تحقق کامل وعده دولت را افزایش داده است.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها