کد خبر: ۵۸۵۴
۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
بررسی کلی از وضعیت ارزهای دیجیتال؛
هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت ارزهای دیجیتال افزایش یابد، بنابراین سرمایه گذاران باید با احتیاط عمل کنند. اگر هنوز این حوزه را گیج کننده می‌دانید، بدانید که تنها شما نیستید. به عبارت دیگر، حتی سرمایه گذاران رمزارز نیز در تاریکی هستند.
به گزارش جدید پرس:

بر اساس گزارش Huobi، تقریبا 30 درصد از بزرگسالان ایالات متحده دارای رمزنگاری هستند. در عین حال، 40 درصد می‌گویند که در مورد شکل دیجیتالی ارز یا «خیلی آگاه نیستند» یا «اصلاً آگاه نیستند». این امر به توضیح این موضوع کمک می‌کند که چرا در 2021، زمانی که بیت‌کوین نزدیک به بالاترین قیمت خود بود، در بین 62٪ از سرمایه گذاران کریپتو اعتقاد بر این بود که رمزارز آنها را ثروتمند می‌کند. چهار ماه بعد، قیمت بیت‌کوین نزدیک به 50 درصد کاهش یافت.

 

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

اما این فقط سرمایه گذاران نیستند که در این زمینه سردرگم می‌شوند. در نظرسنجی Huobi، مشاوران مالی به عدم درک و آموزش در مورد ارزهای دیجیتال اعتراف کردند و این گروه رسانه‌های اجتماعی را به عنوان یکی از منابع اصلی خود، در این زمینه فهرست کرد. اگر به خرید (یا فروش) رمزنگاری فکر می‌کنید، اما مطمئن نیستید که ایده خوبی است، رسانه‌های اجتماعی احتمالا کمکی نمی‌کنند. در عوض از پلتفرم‌هایی که اطلاعات مانند موارد زیر را ارائه می‌دهند، کمک بگیرید.

 

رمزارز چیست؟

ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتال است که فقط به صورت الکترونیکی وجود دارد و برخلاف ارز کاغذی، هیچ دولتی از آن پشتیبانی نمی‌کند. در عوض، ارزش «کوین‌های» مجازی توسط جامعه افرادی که از آنها استفاده می‌کنند، تعیین می‌شود و ارزش‌ها می‌توانند در یک لحظه تغییر کنند. کریپتو را می‌توان به صورت آنلاین خرید، معامله کرد و از آن برای تراکنش‌های مالی استفاده کرد. سرمایه گذاران همچنین می‌توانند، ارز دیجیتال خود را نقد کنند یا حتی از آن به عنوان پرداخت برای اقلام واقعی در WalMart، Home Depot، Overstock.com و برخی از خرده فروشان بزرگ دیگر استفاده کنند.

 
 

بیت‌کوین، اولین و پرکاربردترین ارز دیجیتال، توسط ساتوشی ناکاموتو در سال 2009 ایجاد شد، اما امروزه بیش از 20.000 ارز دیجیتال مختلف در گردش هستند.

نحوه انتخاب ارز دیجیتال

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

بسیاری از مردم رویکرد اشتباهی برای خرید ارزهای دیجیتال دارند. تعداد نگران کننده‌ای از سرمایه گذاران بالقوه سعی می‌کنند، با کلیک کردن بر روی یک تبلیغ ارز دیجیتال یا پاسخ به یک پیام خصوصی که فرصتی برای ثروتمند شدن سریع را پیشنهاد می‌دهد، خرید کنند. به جای خرید ناگهانی و به شکل بالا، می‌توانید مراحل زیر را برای بررسی یک ارز دیجیتال قبل از خرید انجام دهید.

  • درباره ارز تحقیق کنید

قبل از تحویل هر گونه اطلاعات شخصی یا مالی، از این چک لیست استفاده کنید تا مطمئن شوید که ارز قانونی، امن و ارزش پول شما را دارد:

  1. وایت پیپر رمزارز را بیابید و بررسی کنید.
  2. بدون کلیک بر روی پیوندهایی که به شما ارسال شده‌‌اند، ببینید آیا می‌توانید یک وب سایت کاربردی و امن برای پروژه مورد نظر پیدا کنید یا خیر.
  3. رتبه‌های امنیتی رمزارز را از طریق پلتفرم رتبه بندی کریپتو، یعنی CertiK جستجو کنید.
  4. از یک سایت ردیاب قیمت شخص ثالث مانند کوین مارکت کپ (coinmarketcap)، استفاده کنید و ببینید پروژه در طول تاریخ چگونه عمل کرده است.

 

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

یک پلتفرم را انتخاب کنید

ارزهای رمزنگاری شده از طریق بسیاری از برنامه‌ها و وب سایت‌ها در دسترس هستند، از جمله برخی که ممکن است قبلاً از آنها استفاده کرده باشید. پلتفرم‌های پرداخت معتبر مانند PayPal، Square یا حتی Venmo به کاربران اجازه می‌دهند، ارز خود را انتخاب کنند و خرید را سریع انجام دهند. صرافی‌های کریپتو مانند Coinbase و Gemini نیز می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند. در پاسخ به اینکه کدام پلتفرم را باید انتخاب کنید؟ بستگی به نحوه استفاده از رمزارز توسط شما دارد. آیا قصد خرید و نگه دارید؟ آیا معاملات مکرر انجام می‌دهید یا گهگاه ارز دیجیتال خود را نقد می‌کنید؟ هر پلتفرم هزینه‌های متفاوتی برای این فعالیت‌ها دارد و برخی ممکن است نوع تراکنش‌های شما را محدود کنند. قبل از تصمیم گیری، حتماً کارمزدها و محدودیت‌ها را بررسی کنید و رتبه امنیتی صرافی را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از وب سایت https://cer.live استفاده کنید.

آیا ارز دیجیتال سرمایه گذاری خوبی است؟

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

 

کارشناسان توصیه می‌کنند، حداکثر حدود 1٪ تا 3٪ از کل دارایی‌های نقدی خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید. به عبارت دیگر، فقط پولی را سرمایه گذاری کنید که می‌توانید از دست بدهید. چرا اینقدر محافظه کار؟ زیرا ارز دیجیتال یکی از بی ثبات ترین کلاس‌های سرمایه گذاری موجود در حال حاضر است و این بدان معناست که در معرض تغییرات قیمت قابل توجهی است، گاهی اوقات در بازه زمانی فقط یک ساعت، تغییرات شدیدی به خود می‌گیرد.

تبلیغاتی را باور نکنید

نوسانات کریپتو به طور گسترده‌ای اشتباه گرفته شده است. آرزوها و بازاریابی‌های فریبنده، به شما می‌گویند که نوسانات بالا به این معنی است که به ناچار یک جهش قیمت بزرگ دیگر وجود خواهد داشت. هرگز به احتمال تصادف اهمیتی ندهید. همانطور که در یک نامه Substack از Benn Eifert، عضو مدیریت و CIO مشاوران QVR، به صراحت گفته می‌شود "خطوط بین خوش بینی بیش از حد، فریب و تقلب همیشه روشن نیست". یکی از خط قرمز‌هایی که به آن اشاره می‌کند، تعمیم عملکرد شدید سرمایه‌گذاری اخیر به آینده است.

در واقعیت، هیچ تضمینی وجود ندارد که ارزش ارز دیجیتال چه یک شبه و چه در بلندمدت افزایش یابد. به عنوان مثال، بیت‌کوین در نوامبر سال 2021 بیش از 65.000 دلار ارزش داشت. یک ماه بعد، 52 درصد از سرمایه گذاران بیت‌کوین پیش بینی کردند که تا پایان سال 2022 از 70.000 دلار عبور خواهد کرد. در عوض قیمت سقوط کرد و در ماه ژوئن به زیر 18.000 دلار رسید و هیچ تضمینی وجود ندارد که به زودی مجدداً بازگردد.

زمان و دوره‌ی بازار اهمیت دارد

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

در جهت صعودی، کاهش قیمت‌ها می‌تواند فرصت خوبی برای خرید باشد. شهود ممکن است به شما بگوید که از سرمایه‌گذاری که ارزش خود را از دست می‌دهد، اجتناب کنید، اما وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد، می‌توانید مقدار بیشتری ارز دیجیتال را با پول کمتری خریداری کنید. فقط به خاطر داشته باشید که قیمت‌ها ممکن است به کاهش خود ادامه دهند و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها هرگز دوباره بازگردند. اگر علاقه‌مند هستید، اما مردد هستید، از کم شروع کنید و سپس به عملکرد سرمایه گذاری خود نگاه کنید.

خیلی از پلتفرم‌ها، از جمله Robinhood و Venmo، به شما این امکان را می‌دهند که با مبالغ خیلی کم حتی نزدیک به یک دلار شروع کنید. استفاده از این پلتفرم‌ها با مبالغ خیلی پایین برای شروع، گزینه مناسبی هستند.

رمزنگاری: دلیلی برای احتیاط

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

صنعت کریپتوکارنسی راه درازی را پیموده است. کاربرد اصلی آن دیگر فقط محافظت از معاملات غیرقانونی در بازار سیاه نیست. در واقع، تراکنش‌های رمزنگاری بیش از حد انتظار قابل ردیابی هستند، حتی بیشتر از پول نقد. اکنون برخی از صرافی‌های ارز دیجیتال در برابر ضررهای خاص بیمه می‌کنند. اما هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا ارزهای دیجیتال در آینده ارزشمند خواهند بود یا خیر فعلاً وجود ندارد. در ادامه چند دلیل خوب دیگر برای فکر کردن، قبل از سرمایه گذاری جدی در ارزهای دیجیتال وجود دارد.

  • مالیات بر عایدی سرمایه. پولی که هنگام فروش رمزارزهای خود به دست می‌آورید، در برخی کشورها با نرخی تا 37 درصد، مشمول مالیات می‌شود.
  • فقدان راهنمایی حرفه‌ای. نزدیک به 30 درصد از مشاوران مالی می‌گویند که درک لازم برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را ندارند و 18 درصد از صحبت با مشتریان در مورد ارزهای دیجیتال احساس راحتی نمی‌کنند.
  • مسائل امنیتی. ارزهای دیجیتال در معرض هک و سرقت هستند و سرمایه گذاران آن به طور کامل در برابر ضرر و زیان بیمه نیستند.

رمزارز چیست و آیا برای سرمایه گذاری مناسب است؟

  • کلاهبرداری‌ها مصرف کنندگان. از سال 2021 به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) زیان 575 میلیون دلاری ناشی از کلاهبرداری‌های سرمایه گذاری کریپتو را گزارش کرده‌اند.
  • مقررات معلق. ارزهای دیجیتال احتمالاً در آینده مشمول مقررات و مالیات بیشتری خواهند بود. به عنوان مثال، اکثر ایالت‌های آمریکا، در حال حاضر برای تصویب قوانین جدید در مورد ارزهای دیجیتال برنامه ریزی می‌کنند.

امروزه کلاهبرداری‌های حوزه رمزارزها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از این رو علاقه‌مندان به بازار رمزارزها، باید با دانش و آگاهی کافی، بستر مناسبی برای معاملات خود در نظر بگیرند. یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی با خدمات متعددی که به کاربران خود ارائه می‌دهد، اوام‌پی فینکس است که معامله‌گران به راحتی می‌توانند معاملات خود را در این صرافی انجام دهند.

 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها