کد خبر: ۵۶۴۱۴
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
مهرطلبی یکی از نیازهای افرادی است که به دلایل مختلف به دنبال جلب رضایت طرف مقابل هستند. گاهی اشخاص از نظر عاطفی نیاز به راضی نگه داشتن بقیه؛ حتی به قیمت قربانی کردن نیازها یا امیال خودشان هستند چون می‌ترسند آن‌ها را از دست بدهند. اما نمی‌توانند در نهایت هم موفق شوند.

 مهرورزی و محبت کردن به دیگران باعث استحکام روابط می‌شود و بسیار پسندیده است. اما هر کاری هر چقدر هم که ضروری، پسندیده و مهم باشد؛ وقتی بیش ازاندازه شود حتماً مشکلاتی به دنبال خواهد داشت. بنابراین اگر بیش ازاندازه به دیگران محبت می‌کنید حتماً متوجه شده‌اید که نه تنها نتیجه‌ای نداشته بلکه مشکلاتی هم به دنبال داشته است.
ضرورت مهر ورزی

میل ذاتی انسان‌ها به خوشحال کردن و راضی نگه داشتن دیگران طبیعی است. با توجه به اینکه انسان موجودی اجتماعی است معمولاً تمایل به توجه کردن به نیازها و احساسات دیگر هم‌نوعانش دارد. اما مشکل آنجاست که بعضی افراد توجه داشتن به دیگران را به دلایلی که اغلب ریشه در کودکی آن‌ها دارد بیش ازاندازه جدی می‌گیرند و برای به دست آوردن تأیید بقیه، خودشان را فدا می‌کنند.

افراد مهرطلب فکر می‌کنند نیازهای بقیه به نیازها و زندگی خودشان ترجیح دارد. به همین دلیل هم بیش ازاندازه به آن‌ها محبت می‌کنند؛ طوری که در نهایت، ناراضی هستند و نمی‌توانند در روابط خود موفق باشند
مهارت نه گفتن

دکتر سعید بابایی، روان شناس و طرح واره درمانگر در مورد مهرطلبی به دیگران می‌گوید: مهربانی کردن زیاد به دیگران و آن‌ها را بر خود ارجح دانشتن بسیار آسیب زننده است. افراد مهر طلب مهارت نه گفتن ندارند و به همین خاطر چون بسیاری از کارها را از روی خجالت و بدون علاقه واقعی خود انجام می‌دهند معمولاً ناراضی و خسته هستند؛ چیزی که می‌تواند در نهایت آن‌ها را خسته و ناامید و روابطشان را با مشکلات زیادی مواجه کند. آن‌ها اغلب اهمیت زیادی به خودشان نمی‌دهند و همین موضوع باعث می‌شود بعد از مدتی دچار احساس حقارت و خود کم بینی شوند و عزت نفسشان پایین بیاید.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها