کد خبر: ۵۶۴۰۳
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
از میان انواع هپاتیت‌های ویروسی فقط نوع A و B واکسن دارند که واکسن هپاتیت A در ایران موجود نیست و جزء برنامه ملی واکسیناسیون هم نیست. بقیه هپاتیت‌های ویروسی واکسن ندارند و راه پیشگیری از ابتلا به آنها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

 هپاتیت، یک بیماری کبدی است که اگر دیر تشخیص داده شود، می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. هرچند این بیماری علائم واضحی ندارد و ممکن است فرد سال‌ها درگیر آن باشد اما خودش نداند و همین چراغ خاموش بودن بیماری می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

طبق آمارهای موجود، ۹۶ درصد مرگ‌های ناشی از تمامیِ هپاتیت‌ها مربوط به هپاتیت نوع B است. هرچند واکسن این نوع هپاتیت در دنیا و ایران وجود دارد. آمار ابتلا به هپاتیت B در جهان، رقمی حدود ۲۵۷ میلیون نفر است و در ایران تقریبا ۱.۵ میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند.

کنترل این ویروس تا جایی اهمیت دارد که وزارت بهداشت از آغاز اجرای طرح کنترل بیماری هپاتیت B از مهرماه سال ۱۴۰۳ خبر داده است. موضوعی که چندین سال پیش نیز مورد توجه دولت قرار گرفت و منجر به افزایش نسبی آگاهی مردم نسبت به این بیماری شد. هرچند آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی همچنان نیاز به کار دارد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها