کد خبر: ۵۶۳۶۲
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
در نشست خبری مشترک میان مدیران عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران موضوع ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر در سال آینده و ساماندهی گلفروشان اطراف بهشت زهرا (س) در پنجشنبه و جمعه آخر سال تشریح شد.

سعید بیگی در نشست خبری مشترک میان مدیران عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و شرکت شهربان و حریم بان در تشریح عملکرد شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در حوزه ساماندهی دست فروشان گفت: محور تجریش و پانزده خرداد در سال جاری ساماندهی شد که خوشبختانه در حال حاضر مشکل سد معبر در این محورها نداریم. در خصوص موضوع چهارراه ولیعصر زمینی را آماده کردیم و بازارچه ای شکل گرفت که افتتاح شده است. این بازارچه دارای ۱۲۰ غرفه است؛ اما برای ساماندهی دستفروشان این محدوده در این بازارچه با توجه به لزوم توجه به معیشت دستفروشان و تقاضایی که در خصوص ایام پایانی سال داشتند استقرار آن ها در این بازارچه به بعد از ایام پایانی سال موکول شد.

وی افزود: شهردار تهران تأکید بسیاری بر این موضوع دارند که برخورد با دستفروشان به نحوی باشد که عزت آن ها حفظ شود؛ لذا با هدف جلوگیری از آسیب دستفروشان که معمولا از اقشار ضعیف جامعه هستند مقرر شد استقرار دستفروشان در این بازارچه در سال آینده انجام شود اما به دستفروشان در این محدوده تأکید کردیم که مراقبت کنند که مردم در این قبال حضور آن ها دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: چهارراه ولیعصر نقطه ای است که بسیاری از ما با آن خاطره داریم؛ لذا جهت ساماندهی این محدوده طرح هایی مانند ایجاد حائلی در محدوده فرهنگی تئاترشهر اجرا خواهد شد که از آسیب دیدن این فضای فرهنگی جلوگیری شود. علاوه بر این، اصلاح ترافیکی نیز در این محدوده انجام خواهد شد و دسترسی های خیابان‌ها تغییر خواهد کرد. در مجموع کار منسجمی در این مجموعه انجام خواهد شد که ساماندهی مناسبی شکل بگیرد.

آخرین وضعیت اخذ مجوز دستفروشان در درگاه ملی مجوزها

بیگی در خصوص اجرای آزمایشی اخذ مجوز مشاغل سیار در درگاه ملی مجوزها نیز گفت: در حال حاضر به صورت پایلوت ثبت نام برخی دستفروشان از طریق درگاه ملی مجوزها انجام شده است. قطعا در آینده پس از اخذ این مجوزها دستفروشان برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان خود باید از بارکد روی این مجوزها استفاده کنند. علاوه بر این می توانند بیمه شوند و قطعا پس از اخذ این مجوزها مالیاتی از آن گرفته نخواهد شد. بی تردید رسمی کردن این کار با شرایطی که مشخص شده راه حل ساماندهی این موضوع است.

وی ادامه داد: افراد پس از اخذ این مجوز از طریق سامانه «شهرزاد» می توانند نسبت به اخذ غرفه یعنی مکانی که شهرداری تهران برای آن ها مشخص می کند جهت فعالیت اقدام کنند. این اقدام به صورت پایلوت در تهران عملیاتی شده و سایر شهرها نیز در این حوزه مشغول کار هستند.

تکمیل ثبت نام دستفروشان تهران تا اواخر فروردین در درگاه ملی مجوزها 

اتحادیه‌ها می توانند برای فروشندگان مشاغل سیار جواز کسب صادر کنند

به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، اگر ظرفیتی که برای دستفروشان در نظر گرفته می شود کمتر از تقاضا باشد با زمانبندی واگذاری و بهره برداری از غرف مدیریت خواهد شد. ثبت نام دستفروشان تهران تا اواخر فروردین در درگاه ملی مجوزها تکمیل خواهد شد. از این پس با اخذ این مجوز اتحادیه ها می توانند برای فروشندگان مشاغل سیار جواز کسب صادر کنند.

بیگی در خصوص ساماندهی بازار خلازیر نیز گفت: بی تردید در مقایسه با گذشته فضا بسیار تغییر کرده است. محدوده ای که با عنوان شیطان بازار شناخته می شد، امروز دارای در است و افراد در آن شناسایی شده‌اند و حتی مجوز روزبازار هم به آن ها داده شده است. البته ممکن است در برخی روزهای شلوغ همچون پنجشنبه و جمعه افرادی در اطراف این محدوده دست به بساط گستری بزنند که تلاش شده با آن ها نیز برخورد شود.

استقرار دستفروشان چهارراه ولیعصر در  بازارچه ها به سال آینده موکول شد

به گزارش ایسنا، مسعود رنجبریان مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران نیز در این نشست در خصوص ساماندهی دستفروشان گفت: با کمک شهرداری های مناطق ۶ و ۱۱ دو فضا در ضلع شمالی و جنوبی چهارراه ولیعصر آماده شده که غرفه ها در این دو بازارچه برپا شده‌اند؛ اما می خواهیم بحث ساماندهی بساط گستران را با حفظ کرامت آن ها انجام دهیم. لذا موضوع استقرار آن ها در این بازارچه ها به سال آینده موکول شد. از سوی دیگر بحث اخذ مجوز آن ها از طریق درگاه ملی مجوزها، دستفروشان را شناسنامه دار می کند. کار هنوز تکمیل نشده اما با تحقق آن همه موارد مد نظر گرفته شده به درستی انجام خواهد شد.

وی در خصوص نصب دوربین بر روی البسه و خودروهای نیروهای شهربان و حریم بان نیز گفت: از خرداد سال جاری طرح اجرای دوربین البسه و خودرویی را آغاز کردیم. با توجه به اینکه کار جدیدی بود و موضوعات امنیتی در آن دخیل بود باید مجوزهای لازم را دریافت می کردیم؛ لذا از شورای امنیت کشور در دی ماه این مجوز دریافت شد و امروز تنها شهرداری کشور هستیم که مجوز نصب دوربین البسه را دریافت کردیم.

مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران ادامه داد: شیوه نامه ها به همراه شروطی که نیاز است در کارگروهی که تشکیل شده در حال تدوین است و این اقدام با حضور دستگاه های نظارتی انجام می شود. در روزهای نخست اسفندماه سال جاری طرح را عملیاتی کردیم و پس از یک هفته به صورت پایلوت اجرایی شد به شکلی که در دو منطقه دو اکیپ به دوربین ها مجهز شدند. نیروهای اجرایی با دوربین های آفلاین و سر اکیپ ها با دوربین آنلاین. چهار دوربین البسه و دو دوربین خودرویی خریداری شده است و موضوع برخط بودن دوربین ها را چندین بار چک کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کار مربوط به دو اکیپ در حال انجام است و تا ۲۰ فروردین ماه به صورت پایلوت کار انجام می شود. هر ۱۰ روز اطلاعات جمع آوری و کارگروه بررسی ها را انجام و موارد اصلاحی را دنبال می کند.

با تأمین اعتبار همه اکیپ های شهربانی و حریم‌بان مجهز به دوربین البسه و خودرویی خواهند شد

رنجبریان افزود: امیدواریم نهایتا در فروردین ماه اجازه داده شود برای همه اکیپ ها، دوربین ها خریداری شوند. بحث اعتبار خریداری دوربین ها مصوب شده و در فاز نخست برای یک سوم ۴۵۰ اکیپ موجود در شرکت دوربین ها نصب می شود و در مرحله بعد با تأمین اعتبار همه اکیپ ها مجهز به دوربین البسه و خودرویی خواهند شد. البته ممکن است روش نصب دوربین خودرویی تغییر کند که این موضوع در استفاده پایلوت قطعا تصمیم گیری نهایی خواهد شد.

رنجبریان در پاسخ به سوالی در خصوص ساماندهی گلفروشان اطراف بهشت زهرا (س) در پنجشنبه و جمعه آخر سال نیز گفت: پنجشنبه و جمعه آخر سال شهروندان به سمت بهشت زهرا می روند و ترافیک در این محدوده تشدید می شود و حضور گلفروشان نیز این موضوع را تشدید می کند؛ لذا پلیس راهور از ما درخواست کرده که در آن محدوده در این دو روز سعی کنیم گلفروشان تنها در مکان هایی که به این کار اختصاص داده شده است استقرار یابند. لذا سایر گلفروشان را جمع آوری خواهیم کرد و تلاش می کنیم که تنها در فضاهای مشخص شده مستقر شوند.

اعلام آمادگی شهربان و حریم‌بان برای کمک به مترو و ساماندهی دستفروشان مترو

وی در خصوص حضور دستفروشان در مترو نیز اظهار کرد: جلسه ای با مسئولین بهره برداری مترو داشتیم که خودشان تمایل داشتند نسبت به ساماندهی دستفروشان در مترو اقدام کنند لذا ما مـأموریتی در مورد فضای مترو نداریم؛ اما برای کمک به مترو و ساماندهی دستفروشان اعلام آمادگی کرده ایم.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها