کد خبر: ۵۶۰۶۲
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
داستان قاچاق پوشاک سابقه طولانی در ایران دارد این بازار در اختیار بسیاری از کشور ها از جمله بنگلادش،ترکیه،پاکستان و چین است اما تولیدکننده های داخلی پوشاک پشت سر آنها ایستاده اند حالا اما دبیرکمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران می گوید قراراست مبارزات مستمری برای این کار آغاز شود.

قاچاق مهم‌ترین مشکل تولید کننده‌های پوشاک است. این بازار به قدری درگیر قاچاق است که وضعیت کسب‌وکارها را در این صنعت با مشکل مواجه کرده است.

پیش از این مجید افتخاری، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه پوشاک ایران گفته بود اخیرا علاوه بر پاکستان، ترکیه و بنگلادش، درهای چین هم باز شده و کالاهای استوک و تاناکورا به‌صورت کیلویی و با قیمت خیلی پایین از این کشور وارد ایران می‌شود.

در مورد ارزش کل کالاهای قاچاق اختلاف نظر وجود دارد، تولیدکنندگان پوشاک معتقدند در حال حاضر ۳.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق در سطح عرضه وجود دارد، اما ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز معتقد است ارزش کالاهای قاچاق به ۱.۵میلیارد دلار می‌رسد.

البته فعالان صنعت پوشاک معتقد هستند که میزان قاچاق بیشتر از آماری است که ستاد مبارزه با قاچاق اعلام می‌کند؛ به گفته آنها می‌توان برآورد کرد که قاچاق پوشاک در کشور از مرز ۳ میلیارد دلار عبور کرده باشد. حتی اعدادی در اندازه‌های ۵ میلیارد دلار نیز در مورد حجم قاچاق پوشاک در ایران اعلام می‌شود.

در این رابطه مجید نامی عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک پیش از این گفته بود: طبق آماری که خود وزارت صمت ارائه داده کل بازار پوشاک نزدیک به ۹ میلیارد دلار است که ۵.۵ میلیارد دلار تولید داخل و ۳.۵ میلیارد دلار به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شود.

در چنین شرایطی حجت‌الله مهدوی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران از آغاز برخورد با عرضه پوشاک قاچاق در سطح تهران خبر داد و گفت: در ادامه اقدامات ستاد مرکزی مقابله با قاچاق کالا و ارز در سطح استان تهران، با هماهنگی‌های انجام شده از طریق نهادها و ارگان‌های ذیربط و براساس وظایف ذاتی ستاد، مبارزه باعرضه پوشاک محرز قاچاق مجددا آغاز شده است. او با بیان اینکه، استمرار در مقابله با عرضه کالای قاچاق به تقویت تولید ملی منجر خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر در تمام حوزه‌ها یعنی البسه، کفش، کیف و غیره با قاچاق کالا مبارزه خواهد شد و هرگونه تخلف با برخورد جدی و قانونی همراه خواهد بود، درعین‌حال این برخوردها مقطعی نبوده و ادامه‌دار است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها