کد خبر: ۵۵۴۹۰
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
سرطان دهانه‌ رحم سالانه حدود ۵۰۰ هزار زن را در سراسر جهان درگیر می‌کند و در بسیاری از کشورها شایع‌ترین علت مرگِ ناشی از سرطان است و یکی از دلایل ابتلا به آن، ویروس HPV یا همان زگیل تناسلی است.

زگیل تناسلی یا عفونت HPV، یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های آمیزشی و در دسته بیماری‌های مقاربتی است که توسط نوع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی در بدن ایجاد می‌شود.

برخلاف تصور خیلی از مردم که گمان می‌کنند ویروس پاپیلومای انسانی تنها مردها را درگیر می‌کند، این ویروس هم در زنان امکان بروز دارد و هم در مردان و اتفاقا در زنان شایع تر است و حتی می‌تواند منجر به بروز سرطان دهانه رحم در آنها شود. آمارها نشان می‌دهد که تقریبا ۹۹ درصد از موارد سرطان دهانه رحم با ویروس HPV ارتباط دارد.

سرطان دهانه‌ رحم سالانه حدود ۵۰۰ هزار زن را در سراسر جهان درگیر می‌کند و در بسیاری از کشورها شایع‌ترین علت مرگِ ناشی از سرطان است. همچنین برخلاف تصور عموم، این ویروس تنها از طریق آمیزش جنسی منتقل نمی‌شود و تماس پوست فرد سالم با پوست فرد آلوده نیز می‌تواند آن را منتقل کند.

تمام افرادی که از نظر جنسی فعالند، حداقل یک بار با انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مواجه و به زگیل‌های تناسلی مبتلا شده‌اند. اما چون این ویروس در بسیاری از موارد بدون علامت است و گاهی به دلیل عملکرد خوب سیستم ایمنی، بعد از مدتی از بین می‌رود، فردِ مبتلا متوجه آن نمی‌شود و تصور می‌کند که هیچ وقت به آن مبتلا نشده است. البته افراد مبتلا به HPV که علائم بالینی ندارند، می‌توانند عفونت را از طریق تماس جنسی به دیگران انتقال دهند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها