کد خبر: ۵۵۳۵۴
۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که از پاییز پارسال تاکنون وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران بهتر شده است.

 امنیت سرمایه‌گذاری کلید توسعه پایدار اقتصادی است؛ به همین دلیل اغلب کشورهای دنیا با بهبود فضای کسب‌وکار و خلق قوانین و مقررات مناسب تلاش می‌کنند فضای سرمایه‌گذاری را در اقتصاد امن‌ترکنند. این موضوع منجر به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و حتی پیشرفت دانش و فناوری می‌شود. درچنین شرایطی تازه‌ترین آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران درحال بهبود است.

طبق این اطلاعات، وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری بعد از پاییز ۱۴۰۱فصل به فصل بهتر شده و به میزان چشمگیری بهبود پیدا کرده است. وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ۲۳فصل گذشته نشان می‌دهد این شاخص در تابستان ۱۴۰۲در مناسب‌ترین حالت قرار داشته است.
بهترین و بدترین استان‌ها

آمارها نشان می‌دهد مناسب‌ترین استان‌ها از امنیت سرمایه‌گذاری به‌ترتیب استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی‌اند؛ درحالی‌که استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری به‌عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها از نظر امنیت سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌اند.

بررسی‌های جزئی‌تر مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد برخی از استان‌ها به‌طور متناوب به‌عنوان نامناسب‌ترین استان‌ها و برخی دیگر به‌طور متوالی به‌عنوان مناسب‌ترین استان‌ها از نظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری شاخته می‌شوند؛ برهمین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده است اقدامات فوری برای استان‌هایی که وضعیت مطلوبی ندارند، انجام شود.

طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس استان‌های چهارمحال و بختیاری، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به‌طور مداوم و در دوره‌های مختلف جزو استان‌هایی بوده‌اند که وضع مناسبی از نظر امنیت سرمایه‌گذاری ندارند، اما در مقابل استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان شمالی همواره وضعیت خوبی داشته‌اند که نشان‌دهنده عملکرد مطلوب مقام‌های استانی است که می‌تواند مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها