کد خبر: ۵۵۳۲۷
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
در مزایده‌های سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، املاکی نیز وجود دارد که به هر دلیلی اعم از تعهدات حقوقی یا تخلفات اقتصادی با حکم دستگاه قضایی باید فروخته شود و متقاضیان می‌توانند با حضور در مزایده شانس خود را برای خرید آنها امتحان کنند.

متقاضیان شرکت در مزایده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی می‌توانند با مراجعه سایت این سازمان و یا به سایت ستاد ایران به نشانی https://setadiran.ir نسبت به ثبت‌نام و شرکت در مزایده اقدام کنند.

آن‌ها ابتدا باید از شرایط شرکت و ضمانت‌نامه‌های آن آگاهی پیدا کنند. و در ادامه با ورود به سامانه ستاد، با اطلاعات هویتی ثبت‌نام کنند.

دریافت گواهی امضای الکترونیکی نیز برای شرکت در مزایده اموال تملیکی ضروری است که هم در سایت ستاد امکان آن فراهم شده و هم می‌توان با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت یا دفاتر اسناد رسمی نسبت به دریافت آن اقدام کرد.

پرداخت ۷ درصد از مبلغ مزایده با ورود به درگاه مربوطه و دریافت ضمانت‌نامه‌های بانکی و بارگذاری تصویر و تحویل اصل ضمانت‌نامه‌ها به مسئول سازمان اموال تملیکی در استان‌ها نیز از دیگر مراحل شرکت در مزایده‌ها است که باید انجام شود.
پاشنه آشیل مزایده املاک

یکی از مخاطراتی که فروش املاک تملیکی از طریق مزایده وجود دارد این است که فرد وثیقه گذار قبل از مزایده حاضر به پس گرفتن ملک خود نباشد و پس از انتقال سند به خریدار جدید بخواهد ملک خود را زنده کند.

در این شرایط، سازمان اموال تملیکی فقط قادر به رد ارزش مازاد ملک است و اگر مالک قدیمی طالب ارزش رود ملک یا اصل ملک باشد، یک فرایند قضایی پیچیده آغاز خواهد شد که ممکن است منجر به پس گرفتن ملک از خریدار شود. در این وضعیت نیز سازمان اموال تملیکی فقط می‌تواند اصل مبلغ پرداختی در زمان مزایده را به خریدار برگرداند که طبیعتاً به‌واسطه ذات متورم اقتصاد ایران، به زیان خریدار خواهد بود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها