کد خبر: ۵۵۳۰۳
۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
دولت با هدف توسعه زنجیره مس و افزایش سهم ایران در بازار جهانی، شرکت توسعه زنجیره مس ایران را تاسیس کرد.قرار است با تاسیس این شرکت زمینه تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر فراهم شود.

 مس به عنوان سومین فلز پرکاربرد جهان کابرد زیادی در صنعت برق و الکترونیک دارد و روز به روز تقاضا برای این فلز در جهان در حال افزایش است. ایران یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان مس جهان است. طبق آخرین آمار ها با اکتشافات اخیر در معدن مس سونگون و افزوده شدن افزون بر یک‌میلیارد تن ذخیره جدید به ، حجم ذخایر مس ایران از ۱۸‌میلیارد تن به ۱۹‌میلیارد تن افزایش یافته است.در پی این نتایج اکتشافی، رتبه ایران بعد از کشورهای شیلی، استرالیا، پرو و روسیه به ردیف پنجم صعود کرده است.

در چنین شرایطی اما ایران همچنان بخش زیادی از این فلز را به صورت خام و نیمه خام صادر می کند در حالی که تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بالاتر می تواند درآمدهای صادراتی ایران را در این زمینه افزایش دهد. برهمین اساس دولت تصمیم گرفته است با تاسیس شرکت جدیدی که تکمیل کننده زنجیره تولید مس و محصولات مرتبط با آن است گام تازه ای را برای توسعه صنایع پایین دستی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بردارد.
رونمایی از شرکت توسعه زنجیره مس

هیات وزیران در اقدامی تازه با پیشنهاد وزارت صنعت برای تاسیس شرکت توسعه زنجیره مس ایران موافقت کرد. هدف از این مصوبه که امضای محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور را دارد توسعه زنجیره مس و افزایش سهم ایران در بازار جهانی است. قرار است شرکت توسعه زنجیره مس ایران با الگوبرداری از شرکت ملی فولاد، در زمینه تولید کاتد مس، توسعه معادن و همچنین تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر اقدام کند.

پیش از این مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرده بود:ایران با دارا بودن ۶ درصد از ذخایر مس جهان، فرصتی بی‌نظیر برای ارزآوری از طریق توسعه زنجیره ارزش این فلز ارزشمند دارد.️اما با وجود این پتانسیل عظیم، هنوز سهم ناچیزی از از بازار جهانی دارد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها