کد خبر: ۵۵۰۷۸
۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
آمارها نشان می دهد جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو سازی برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.این در حالی است که زمزمه هایی در مورد افزایش قیمت خودرو سازان به گوش می رسد که می تواند منجر به کاهش زیان ایران خودرو و سایپا شود.

مشکلات مالی صنعت خودرو هر سال ابعاد تازه تری پیدا می کند و آن طور که آمار ها نشان می دهد میزان زیان این شرکت ها هر روز در حال افزایش است. برخی دلایل این افزایش زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری است که موجب شده که تولید خودرو برای ایران خودرو و سایپا صرفه اقتصادی نداشته باشد. به بیان دیگر با وجود آنکه شورای رقابت شرکت های خودرو سازی را مکلف به فروش محصولاتشان با قیمت های مصوب می کند اما هزینه تولید خودرو بیشتر از قیمت فروش آنها است.

در چنین شرایطی تازه ترین خبر ها حاکی از آن است که احتمالا بهار سال آینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کننده مجوز افزایش قیمت محصولات ایران خودرو سایپا را صادر کرده است. آن طور که از برخی خبر ها بر می آید سازمان حمایت قبل از سال جدید مجوز افزایش قیمت خودرو سازان بخش خصوصی که خودرو های مونتاژی تولید می کنند را نیز صادر کرده است و این زمینه ای برای افزایش قیمت محصولات خودرو سازان داخلی است.

با این حال تازه ترین گزارش مالی شرکت های خودرو سازی نشان می دهد جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو سازی تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها