کد خبر: ۵۴۹۸۹
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
شهردار تهران روند ورود اتوبوس های جدید به پایتخت و اقدامات شهرداری تهران برای توسعه مترو و خرید تاکسی و ون را تشریح کرد.

 علیرضا زاکانی در جلسه نوبت بعدازظهر شورای شهر که به ادامه بررسی لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران اختصاص داشت، در مورد نحوه ورود اتوبوس‌های جدید و مدل تأمین مالی آنها، گفت: مدل‌های تأمین مالی متفاوت است و ما ۲۵۰۰ اتوبوس را با بخش داخلی قرارداد بستیم که ۲۰۰۰ اتوبوس تا پایان سال آینده و ۵۰۰ اتوبوس هم تا اخر ۱۴۰۴ موکول شده و بخشهایی آمده و بخش های دیگر هم در حال تولید است. همچنین ۵۰۰ اتوبوس برقی از مجموعه شتاب خریداری شد که بخشی تا آخر سال تحویل داده می‌شود.

وی گفت: اتوبوس‌هایی که از شرکت‌های عقاب، اسنا و سبلان خریدیم تا سال ۱۴۰۳ تحویلش تمام می‌شود و برای این قاعده بخشی از منابع نقد، بخشی غیرنقد و تسهیلات است که آقای فروزنده زحمت آن را می‌کشد.

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۵۰۰ اتوبوس خرید خارجی برقی است که نمونه آن در گمرک بندرعباس بوده و در حال ترخیص است، تصریح کرد: نمونه های اتوبوس برقی، ون و تاکسی برقی در گمرک است که نمونه ها را باید به سازمان استاندارد بدهیم که ۶ ماه بعد از عملیاتی شدن قرارداد در ایران خواهد بود و سال آینده در تهران ۴۵۰۰ اتوبوس فعلی هم اضافه می‌شود و البته ۵۰۰ اتوبوس هم از طریق بازسازی اساسی تأمین می‌شود.

زاکانی با بیان اینکه ما با چینی‌ها یوزانس می‌کنیم، اما ۲۰ درصد را اول می‌گیرند، ادامه داد: تأمین مالی ۲۵۰۰ اتوبوس خارجی در تبصره ای که در جلسه صبح به ما مجوز دادید تا تسویه ۲۰ درصد اولیه را ما باید درشش ماه انجام دهیم و آخر سر هم پول این اتوبوس‌های خارجی را نیز در قالب ماده ۱۲ صرفه جویی ارزی حدود ۴۵ درصد دولت می دهد که البته این تخصیص پسینی است نه پیشینی یعنی بعد از هزینه کرد، پول پرداخت می‌شود و با رییس جمهور جلسه گذاشتیم و ایشان هم دستور دادند که با اولویت انجام شود.

شهردار تهران افزود: در خواست داریم این پرداخت که پسینی است، پیشینی شود و با وزرا جلسه داشتیم و گفتند این پول در دولت است اما قانون می‌گوید که اول صرفه جویی کنید و بعد پول را می‌دهیم که ما می‌خواهیم پیشینی شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تصدی‌گری نمی‌کند و رانندگان سهام دار می‌شوند، گفت: امیدواریم اتوبوس‌های جدید به زودی وارد ناوگان شود.

رانندگان سهام دار شرکت سهامی عام می‌شوند 

وی با بیان اینکه ما نمی خواهیم اتوبوس داری کنیم، بلکه وسایل حمل و نقل عمومی در قالب شرکت سهامی عام که مدل آن با رئیس کل بانک مرکزی به نتیجه رسیده، قرار می‌گیرد و رانندگان سهام دار شرکت سهامی عام خواهند بود، گفت: بر همین اساس رانندگان از این محل رانندگی درآمد خواهند داشت و هم ماهانه از سود سهام خود برخوردار خواهند شد.

تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دست یابیم

زاکانی با بیان اینکه باید تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس دست یابیم و در مورد تاکسی نیز باید به ۱۰۰ هزار دستگاه و برای ون هم به ۱۱ هزار دستگاه برسیم، گفت: در حال حاضر ۷۲ هزار تاکسی در شهر وجود دارد که ۶۰ تا ۷۰ درصد از این ناوگان فرسوده است و به ۹ شرکت مجوز داده شده که ۴۹ هزار تاکسی را تأمین کنند.

هزینه هر صندلی ون یک سوم صندلی اتوبوس است 

۲۷ هزار تاکسی نیز در بسته خرید از چین پیش بینی شده

وی با بیان اینکه ۲۷ هزار تاکسی نیز در بسته خرید از چین پیش بینی شده که در اختیار شرکت سهامی عام قرار می گیرد، ادامه داد: شهرداری نیز در این بخش سهام دار است و از سود سالیانه برخوردار خواهد شد و ما تنها به اتوبوس و مترو یارانه می دهیم. ما در شورا تصویب کردیم که ون نیز یارانه دریافت کند، چراکه جایگزین خطوط اتوبوس های کم تردد از ۲۱۱ خط اتوبوس پایتخت، خطوط فعلی ون و خطوط تاکسی های خطی می شود. برای ما هزینه هر صندلی ون یک سوم صندلی اتوبوس است و از طرفی محبوبیت ون برای مردم به مراتب بالاتر از اتوبوس است.

زاکانی با بیان اینکه شأن شهرداری خدمت به مردم است، پس شهرداری زیر پای مردم را هم جارو می کند و به این موضوع مفتخر است. در دفاع از مدل شاتل تاکسی گفت: در بخش تاکسی؛ شاتل سرویس الگوی حمل و نقلی نوینی است و به همین دلیل تعدادی از ون ها را در دو بخش در نظر گرفتیم تا خدمات ارائه شود. در بخش دوم شاتل سرویس را وارد خطوط پایتخت کردیم و امروز ۱۰۰ درصد صندلی های ما تکمیل است.

شهردار تهران با اعلام اینکه ما برای هر خودروی برقی دو راننده در نظر گرفته‌ایم تا به جای هشت ساعت ۱۶ ساعت فعالیت کنند، اظهار کرد: مدل قبلی حمل و نقل در پایتخت دیگر تکرار نخواهد شد.

تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۳۰ کیلومتر خط مترو احداث شود

شهردار تهران در واکنش به اظهارات برخی از اعضای شورای مبنی بر اینکه خطوط جدید مترو مصوبه شورای شهر را ندارد با تشریح وضعیت موجود، گفت: مجموعه شورای شهر در سال ۱۳۸۷ طرح جامع ترافیک تهران را تصویب کرده است. در این طرح راهکارهای مدیریت هزینه سفر لحاظ شده و اتفاقات در حوزه مترو، تاکسی، اتوبوس و ون پیش بینی شده است و  پیش بینی شده تا سال ۱۴۰۴ باید ۴۳۰ کیلومتر خط مترو احداث شود و امروز ۳۰۴ کیلومتر داریم و تعداد خطوط باید به ۱۲ خط برسد. پس قطار شهری از ۹۰ کیلومتر به ۴۶۰ کیلومتر باید برسد و تا دو سال آینده میزان زیادی عقب هستیم.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها