کد خبر: ۵۴۸۵۳
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
شاید شما هم این ضرب‌المثل را شنیده باشید که پنیر مفت فقط در تله موش پیدا می‌شود! پس بدانید در اقتصاد ناهار مجانی نمی‌دهند و هرچه وعده غذای چرب‌تر باشد، سلامتی‌شما در خطر بزرگتری قرار می‌گیرد.

 در کمتر از یک یا چند ماه چندبرابر سود کنید؛ هرچه سود بالاتر و تبلیغات جذاب‌تر، مشتری بیشتر و داستان خیلی هم ساده است.

فرض کنید یک نفر ۲ عدد گردو از ۱۰ نفر می‌گیرد و قول می‌دهد که بعد از مدتی به هر نفر به ازای هر ۲ عدد گردو، ۴ گردو بدهد اما درختی که بتواند این تعداد گردو را در کمتر از یک زمان کوتاه دوبرابر کند، در دنیا وجود ندارد مگر اینکه تعداد افراد بیشتری حاضر شوند به این بازی با گردو بپیوندند و فرد خریدار گردو هم گردوی افراد جدید را به افراد قدیم بدهد. او این بازی را ادامه خواهد داد تا یک باره تعداد گردوها به یک کامیون برسد و او شبانه فرار کند، آن زمان است که همه می‌فهمند که خبر از گردو نیست و هر گردی، گردو نیست.

این بازی ساده اما ریشه در یک انگیزه کلاهبرداری با فریب افراد دارد و در ایران مثال‌های زیادی از بازی به اصطلاح پانزی می‌توان زد. از موسسات اعتباری که وعده سود بیشتر از بانک‌ها را می‌دادند و سود سپرده‌گذاران را از سپرده‌گذاران جدید می‌پرداختند تا خودروفروشانی که از مردم پول گرفتند تا مدتی بعد خودرو با قیمت مناسب به آنها تحویل دهند اما یکشبه فرار کردند.

سکانسی از فیلم برداران لیلا را به یاد بیاورید که فردی ۱۰۰۰ دستگاه پراید را به مردم با قیمت کمتر از کارخانه وعده داده بود و اما در سررسید، به جای تحویل خودرو، پول افراد را با پول افراد تازه به تله افتاده می‌پرداختند و این سیکل را ادامه می‌دادند. داستان کمپانی کوروش و بازی پانزی با وعده آیفون با قیمت پایین‌تر هم نمونه دیگری است که بسیاری را نقره‌داغ کرده است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها