کد خبر: ۵۴۷۳۹
۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
یران با ۳کشور بحرین، عربستان و کویت برای احیای «راپمی» (کنوانسیون بین‌المللی حفاظت محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان) توافق کرد و قرار است گشت‌های دریایی، سنجش آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان را اندازه‌گیری و برای کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند.

 آلودگی‌های محیط‌زیستی پهنه‌های آبی جنوب کشور به‌ویژه خلیج‌فارس و دریای عمان، افزایش یافته و از حد استانداردهای جهانی بالاتر رفته است. به همین‌خاطر، ایران و کشورهای حاشیه این پهنه آبی استراتژیک که بخش عمده‌ای از نفت جهان را تامین می‌کند، قرار است همکاری‌های تازه‌ای برای کاهش آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس و دریای عمان به اجرا درآورند. ایران با ۳ کشور بحرین، عربستان و کویت برای احیای راپمی (کنوانسیون بین‌المللی حفاظت محیط‌زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان) توافق کرد و قرار است گشت‌های دریایی، سنجش آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان را اندازه‌گیری و برای کاهش آلودگی‌ها اقدام کنند. مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهمان همشهری بود و درباره آخرین وضعیت و شرایط محیط‌زیستی پهنه‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور صحبت کرد. او در این گفت‌وگو با تشریح اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های آینده ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان برای کاهش آلودگی خلیج‌فارس خبر مهمی هم درباره همکاری کشتی‌های نظامی، تجاری و مسافربری برای رصد آلودگی‌های خلیج‌فارس دارد.
از آخرین شرایط و وضعیت محیط‌زیســتی خلیج‌فـارس و دریای‌عمان بگویید.

آلودگی‌های نفتی خلیج‌فارس و دریای‌عمان از استانداردهای معمول بیشتر شده ‌و همه کشورهای حاشیه این حوزه‌های آبی هم در این زمینه نقش دارند. بیشترین آلودگی خلیج‌فارس ناشی از آلودگی‌های نفتی است و بیشترین صادرات نفت هم از این حوزه انجام می‌شود. برای برطرف‌کردن این آلودگی قرار است، همکاری مشترکی بین کشورهای منطقه انجام شود.
مجتبی ذوالجودی، معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست
فعالیت‌های تحقیقاتی و پایش ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان(راپمی) مدت‌ها متوقف شده بود؛ چه اقدامی برای احیای این کنوانسیون صورت گرفت؟

از سال گذشته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، قرار شد فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی و عملی ایران با همکاری ۳کشور بحرین، عربستان و کویت در قالب کنوانسیون راپمی از سرگرفته شود. آخرین گزارش‌های «راپمی» نشان داد آلودگی خلیج‌فارس و دریای عمان بالاتر از حد استاندارد است. در جلسه‌ای که اخیرا برگزار کردیم، قرار شد درباره ترمیم راپمی برای خدمت‌رسانی واقعی و علمی به حوزه‌های آبی منطقه بحث و اقدامات اثرگذار را در منطقه افزایش دهیم.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها