کد خبر: ۵۴۱۳۷
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
قوانین و مقررات فرزندخواندگی بسیار پیچیده و فرایندهای آن زمان بر است؛ بنابراین کودکان باید مدتی در مراکز بهزیستی نگهداری شوند تا آن شرایط برای فرزندخواندگی مهیا شود اما با اجرای طرح میزبان خانواده‌ها می‌توانند بدون طی مراحل قضایی فرزندی از مراکز بهزیستی را میهمان خانه‌های خود کنند.

 چندماهی است که براساس اصلاحیه ماده ۱۳ قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، کودکان و نوجوانانی که به موجب حکم مرجع قضایی اعم از دادسرا یا دادگاه جهت نگهداری به بهزیستی سپرده شده‌اند با اجرای طرح میزبان برای مراقبت موقت به خانواده های داوطلب سپرده می‌شوند.

با توجه به اینکه حدود ۹ هزار و ۵۰۰ کودک در ۶۵۰ مرکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند، هدف از اجرای طرح میزبان، ایجاد شرایط نگهداری تمام فرزندان در کانون خانواده و عدم ماندگاری فرزندان در مراکز بهزیستی تا زمان تعیین تکلیف آنها و برخورداری از تجربه زیست خانوادگی برای کودکان است.

    متقاضیانی که می‌خواهند کودکی از بهزیستی را میهمان خانه‌های خود کنند باید دارای سلامت جسم و روان، عدم محکومیت قضایی و سوء پیشینه، دارای تابعیت ایرانی و مقیم ایران بوده و حداقل ۳۰ سال سن داشته باشند.

مراحل درخواست شامل ارائه درخواست کتبی به انضمام مدارک هویتی به بهزیستی محل سکونت، دعوت به مصاحبه اولیه پس از بررسی مدارک توسط کارشناسان، ارزیابی خانواده توسط مشاوران مذهبی و روانشناسان معتمد بهزیستی، دعوت متقاضیان به کمیته خانواده میزبان در شهرستان یا استان محل تقاضا، اعلام نظر و دستور دادستانی مبنی بر واگذاری فرزند به خانواده و تحویل کودک به خانواده میزبان به مدت ۳ ماه با نظارت مرکز و بهزیستی است. فرزند در ابتدا سه ماه و سپس برای ۲ دوره ۶ ماهه و بعد از آن برای یک سال میهمان خانواده است.

اسامی فرزندان در طرح میزبان وارد شناسنامه نمی‌شود

رئیس بهزیستی شهرستان دماوند درباره طرح میزبان گفت: در این طرح کودکان بی سرپرست و فاقد سرپرست موثر از بدو تولد تا سن ۱۸ سال به عنوان مهمان وارد خانواده ها می شوند و در خانواده ها شرایط بهتر زیستن، شرایط زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی را آموزش می‌بینند و تجربه می‌کنند و از خلاءهای موجود در مراکز شبانه روزی رها می‌شوند.

در این طرح متقاضیان شامل زوجین و بانوان مجرد از سن ۳۰ سال تا ۵۰ سال می‌توانند به ادارات بهزیستی مراجعه کنند، پس از مصاحبه تخصصی و ارائه گواهی عدم سوء پیشینه، عدم اعتیاد و سلامت روان و طی مراحل آموزش فرزندپروری و کسب رتبه ها و گواهینامه های مربوطه، فرزند به آنها تحویل می‌شود و نیاز به حکم قضایی نیست.

در طرح میزبان برای فرزندخواندگی موقت اسم فرزندان وارد شناسنامه زوجین و مادر نمی‌شود و نیاز به تعهد مالی هم نیست

وی تصریح کرد: اسم فرزندان وارد شناسنامه زوجین و مادر نمی‌شود و نیاز به تعهد مالی هم نیست. نکته دیگر اینکه فرزندان می‌توانند به صورت کوتاه مدت تا بلندمدت به توافق دو طرف -هم مهمان و هم میزبان- و براساس تشخیص مددکار در خانواده ها زندگی کنند. شرایطی وجود دارد که هم شرایط مهمان و هم شرایط میزبان به صورتی است که فرزند می‌تواند به صورت دائم وارد خانواده میزبان شود و به عنوان طرح فرزندخواندگی پس از طی مراحل قضایی وارد شناسنامه خانواده شود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها