کد خبر: ۵۳۹۵۵
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
۸۰۰ هزار ایرانی طی ۲ سال اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی از فلات مرکزی ایران به استان‌های شمالی مهاجرت کرده اند.

مهاجرت‌های اقلیمی به‌دلیل تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. فرونشست زمین، گردوغبار و پایین‌آمدن شاخص‌های رفاه زیستی به‌دلیل تغییرات اقلیمی، همچون دسترسی به آب، عواملی هستند که باعث مهاجرت داخلی هموطنان از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به استان‌های شمالی، حاشیه تهران و استان البرز شده است. کم‌آبی و طوفان‌های گردوغبار ناشی از رشد بیابان‌زایی به‌ویژه در فلات مرکزی ایران، مهم‌ترین دلیل مهاجرت مردم شهرها و روستاها از مناطق خشکیده ایران به شهرهای شمالی است.
برهم خوردن توازن شهرهای شمالی

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در این باره گفت:«زندگی مردم وابسته به آب است و معیشت کشاورزان بدون آب آسیب می‌بیند. بیشتر مهاجرت‌های صورت‌گرفته در ۲سال اخیر از روستاها و شهرهای فلات مرکزی به مقصد شهرهای شمالی ایران صورت گرفته است. طی سالیان اخیر، روستاها منبع تولید شهرها بوده‌اند اما شرایط آب و هوایی در کنار عوامل دیگری مثل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تمرکز خدمات در شهرها، روستاها را تبدیل به «خوش‌نشین» کرده و بسیاری از روستاییان مصرف‌کننده شده‌اند.»

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها