کد خبر: ۵۳۷۴۳
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
چندی پیش اعلام شد ۳۰درصد ایرانی‌ها مبتلا به اختلال روان هستند و ۶۰ درصد هم ناآگاه از ابتلا. مشکلات متعددی هم وجود دارد که می‌تواند سلامت روان جامعه را تحت تاثیر قرار دهد و حتی وزارت بهداشتی‌ها هم می‌گویند هر چیزی که باعث ایجاد تنش و اضطراب در افراد شود این شرایط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آمارهای اختلال روان در ایران عدد مشخصی ندارد، حتی پیمایش ده‌ساله‌ای هم که اوایل دهه ۹۰ اولین بخش آن انجام شد و قرار بود ۱۰ سال بعد دوباره تکرار شود هم هنوز به سرانجام نرسیده و نتایج نهایی آن اعلام نشده است. آن زمان اعلام شد که ۲۳.۶ درصد ایرانی‌ها از این مشکل رنج می‌برند. اما در سال‌های اخیر به ویژه بعد از شیوع پاندمی کرونا، عددهای مختلفی از شیوع اختلال روان در میان ایرانی‌ها عنوان می‌شود؛ از ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد و حتی بیشتر.

در برخی موارد هم گفته می‌شود که ۶۰ درصد ایرانی‌ها از یک نوع اختلال روان رنج می‌برند و از آن آگاه نیستند. برخی شبکه‌های مجازی هم از نبود این آمارهای مستند سوءاستفاده کرده و این اختلالات را به بخش قابل توجهی از مردم ایران نسبت می‌دهند. اما وزارت بهداشتی‌ها در جدیدترین اظهاراتشان این آمارها را رد و اعلام کرده‌اند که نتایج نهایی همان پیمایش ده‌ساله تا چند ماه دیگر به صورت رسمی اعلام می‌شود اما گزارش مقدماتی پیمایش به ۳۰ درصد هم نمی‌رسد. این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت یک نفر از هر ۸ نفر در جهان از اختلال روان رنج می‌برد و ۲ اختلال افسردگی و اضطراب شایع‌ترین اختلالات روان هستند.
۶ عامل مهم در بروز اختلال روان

عوامل مختلفی بر سلامت روان افراد تاثیرگذار است، اما جدیدترین مطالعه از سوی محققان بریتانیایی اعلام می‌کند پرمخاطره‌ترین عاملی که بر سلامت افراد اثر منفی بگذارد، فشار ناشی از مشکلات مالی است. دانشمندان کالج دانشگاهی لندن (UCL) و کالج کینگز بریتانیا در این مطالعه ۶ عامل استرس‌زای رایج از جمله فشار مالی، مسایل مراقبتی، احساس ناتوانی، سوگ از دست دادن، بیماری و طلاق را مورد بررسی قرار دادند که از بین آنها فشار مالی پرخطرترین عامل برای سلامتی فرد اعلام می‌شود. به طوری که افراد با مشکل مالی، تقریباً ۶۰ درصد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی قرار دارند.

این نکته را حامد مصلحی، مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت هم تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: «قطعا مسائل اجتماعی کشور بر سلامت روان افراد تاثیرگذار است، از مسائل شغلی تا برخوردهای روزانه افراد با یکدیگر. به طور کلی هر چیزی که باعث ایجاد تنش و اضطراب در افراد شود، می‌تواند سلامت روان را مورد تهدید قرار دهد.»

او ادامه می‌دهد: «اختلالات روان سه سطح عوامل دارند، زمینه‌ساز، آشکارساز و استمراردهنده. در هر سه سطح هم عوامل شخصی، محیطی، وراثتی، جسمی و آمادگی روانشناختی فرد موثر است. محیط پراسترس هم فردی را که آمادگی بیشتری دارد، آسیب‌پذیرتر می‌کند. به همین دلیل هر چه در جوامع مختلف، سطح استرس و فشارهای مختلف افزایش پیدا کند، انتظار داریم که بروز اختلال روان هم افزایش پیدا کند.» 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها