کد خبر: ۵۳۶۹۱
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
حدود ۶۰ درصد ایرانی ها یا چاق‌ هستند و یا اضافه وزن دارند و به گفته کارشناسان، این آمار احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

 خیلی از افراد هنوز درباره خطرات و تبعات چاقی و اضافه‌وزن آگاهی کافی ندارند و تصور می‌کنند چاقی فقط زیبایی و تناسب اندام آنها را به هم می‌زند و دلیل اصلی‌شان برای لاغری و دوری از اضافه‌وزن، حفظ تناسب اندام است.

اما متخصصان هشدار می‌دهند که عواملی مانند اضافه وزن و چاقی از عوامل اصلی در بروز برخی بیماری‌های صعب‌العلاج مثل سرطان‌ها هستند. آنها معتقدند حفظ تناسب اندام بسیار پسندیده است اما بهتر است افراد دلیل پشت پرده‌ی بزوم حفظ تناسب اندام را نیز بدانند و آن سلامت بدن و دور ماندن از بیماری‌های صعب‌العلاج است.

چاقی تا حدی به سلامت بدن آسیب می‌رساند که روز گذشته مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره آن هشدار داد و گفت: فعالیت بدنی کم، اضافه‌وزن، چاقی و رژیم غذایی نامناسب از عوامل خطر اصلی در بروز انواع سرطان هستند.

 بیش از ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در ایران دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰ هستند و بنابراین چاق یا دارای اضافه‌وزن محسوب می‌شوند. در این میان ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز دچار چاقی مفرط هستند. ایران در رتبه ششم فهرست کشورهای چاق دنیا قرار دارد؛ آمریکا، عربستان، ترکیه، مصر و لیبی به عنوان رتبه‌های اول تا پنجم کشورهای چاق دنیا هستند و بر اساس آمارهای مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، چاقی از ۲۰ درصد در ۴۰ سال گذشته به ۷۰ درصد افزایش یافته و در این میان مسائل ژنتیکی همراه با پدیده‌های محیطی از جمله سبک زندگی، نوع تغذیه و استرس در این مساله بسیار موثر است.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها