کد خبر: ۵۳۳۱۱
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
وزیر خارجه ایران در جریان سفر روز دوشنبه به اسلام‌آباد و دیدار با همتای پاکستانی خود گفت لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرزهای ۲ کشور به مرزهای صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی تبدیل شود.

وزیر خارجه ایران در جریان سفر روز دوشنبه به اسلام‌آباد و دیدار با همتای پاکستانی خود گفت لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرزهای ۲ کشور به مرزهای صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی تبدیل شود.

 «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تشکر از استقبال گرم و میهمان‌نوازی «جلیل عباس جیلانی» وزیر امور خارجه پاکستان، بر مناسبات دوستانه فیمابین تاکید کرد و گفت: امروز در کشور زیبای شما هستیم تا یک پیام روشنی را به شما بدهیم؛ این‌که دوستی و همکاری ما راهبردی و پایدار است و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

دیپلمات عالی‌رتبه ایران افزود: اتفاق اخیر بین ۲ کشور فرصتی فراهم کرد که ایران و پاکستان با اهتمام بیشتر امنیت مرزهای ملی مشترک را به بحث بگذارند. ما امنیت پاکستان را امنیت خودمان می‌دانیم و یکی از نقاط درخشان تاریخ روابط ۲ کشور این است که ایران و پاکستان هیچ‌گاه اختلافات مرزی نداشته‌اند.

 وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر ضرورت اجرایی‌کردن توافقات موجود بین ۲ کشور عنوان کرد: تروریسم وحدت سرزمینی و امنیت ملی پاکستان و ایران را هدف قرار داده‌ است. هر ۲ ملت شهدای زیادی در راه مبارزه با تروریسم و امنیت ملی تقدیم نموده‌اند، لذا لازم است با اقدامات مشترک علیه تروریسم، مرزهای ۲ کشور به مرزهای صلح و امنیت، دوستی و تبادلات اقتصادی و تجاری تبدیل شود.

امیرعبداللهیان در خصوص همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک بین ۲ کشور، ایجاد کمیته عالی مشورت‌های سیاسی در سطح وزرای امور خارجه و برگزاری جلسات عالی مرزی در پایتخت‌های ایران و پاکستان را  زمینه ساز ارتقای همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، نظامی و امنیتی دانست.

او افزود: در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین ۲ کشور بایستی گشایش پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، ایجاد مناطق آزاد تجاری و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و پاکستان در راس همکاری‌ها قرار گیرد.

امیرعبداللهیان همچنین افزایش همکاری‌های چندجانبه در حوزه‌های منطقه و بین‌المللی را خواستار شد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار ضمن تاکید بر پیوندهای فرهنگی و دینی فراوان بین ایران و پاکستان، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ۲ کشور را اصل اساسی همکاری‌های ۲ کشور دانست.

جلیل عباس جیلانی ضمن ابراز تاسف از حادثه اخیر بین ۲ کشور افزود: پاکستان به هیچ وجه علاقه‌مند به ادامه تنش‌های موجود بین ایران و پاکستان نیست و اگر توافقنامه‌های مشترک بین ۲ کشور اجرایی شده بود، شاهد وضعیت موجود نبودیم. ایران و پاکستان نمی‌توانند دهه‌ها دوستی و برادری را کنار بگذارند؛ ما محکم پشت ایران ایستاده‌ایم و دیدگاه‌های مشترک در نشست‌های چندجانبه و موضوعات بین‌المللی داریم.

جیلانی در پایان دعوت مقامات ارشد پاکستان از «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران جهت سفر به پاکستان را ابلاغ کرد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها