کد خبر: ۵۳۱۰۶
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
طی هفته‌های اخیر مالچ‌پاشی نفتی در خوزستان به یکی از موضوعات زیست‌محیطی مهم تبدیل و اظهارنظرهای مختلفی درباره آن مطرح شده است. به گفته مدیرکل امور بیابان و مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور امسال آخرین‌ سالی است که از مالچ نفتی در خوزستان استفاده می‌شود. ترکیبات مالچ نفتی در حال استفاده هم بر اساس ملاحظات زیست‌محیطی اصلاح شده است.

 ایران کشوری خشک است، به‌گونه‌ای که ۸۸ درصد آن در کمربند خشک جهانی قرار گرفته است. تغییرات اقلیمی نیز موجب افزایش رویدادهای حدی مانند خشکسالی‌های پیاپی شده است، به‌گونه‌ای که کشورمان وارد چهارمین سال خشکسالی شده و همین امر گسترش پدیده­  گرد و غبار را در پی داشته است و در سال‌های اخیر در فصول مختلف با این پدیده مواجه بوده‌ایم. بر اساس داده‌های مطالعات سال ۹۷ ، ۳۰ میلیون هکتار در کشورمان تحت تاثیر فرسایش بادی است و ۱۴ میلیون هکتار از  این مساحت به عنوان کانون‌های خسارت‌زای فرسایش بادی به شمار می‌رود که آسیب جدی به زیرساخت‌ها وارد می‌کند.

یکی از اقدامات برای جلوگیری از نفوذ پدیده گرد وغبار و تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی و رودخانه‌ها و تالاب‌هایی که خشک شده‌اند، استفاده از روش مالچ‌پاشی است. مالچ نفتی پوششی از مواد چسبنده و باقیمانده نفتی است که در پالایشگاه‌ها تولید می شود و می توان برای عایق کردن نهرهای آب و استخرهای ذخیره آب هم استفاده شود.

اواسط دی ماه بود که عکس‌هایی از انجام عملیات مالچ‌پاشی نفتی در شنزارهای «خسرج» منتشر شد و پس از آن  داود میرشکار - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان - گفت: با توجه به تاثیرات منفی بر طبیعت و محیط زیست، مالچ نفتی مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نیست و این کار به تنوع زیستی و پوشش گیاهی در مناطقی که استفاده شده، آسیب خواهد رساند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها