کد خبر: ۵۲۹۷۳
۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
شرکت مایکروسافت در حال افزایش تمرکزش بر روی توسعه نوعی هوش مصنوعی است که به قدرت محاسباتی و منابع مالی نیاز کمتری دارد.

مایکروسافت تیم جدیدی تشکیل داده که روی ساخت مدل‌های زبان کوچک‌تر (SLMs) متمرکز است. این مدل‌های زبان کوچک‌تر (SLMs) هدفشان ارائه قابلیت‌های گفت‌وگومحور و مولد مشابه مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند GPT شرکت OpenAI است؛ اما به سخت‌افزار نیاز کمتری دارند. این امر به مایکروسافت امکان می‌دهد تا محصولات و خدمات هوش مصنوعی‌اش را با هزینه‌های ارزان‌تر و اثر کربن کمتر از جایگزین‌های توسعه‌داده‌شده به‌صورت خارجی ارائه دهد.

طبق ادعای نئووین، تیم GenAI که انتظار می‌رود در واحد کلود آژور مایکروسافت یکپارچه شود، بر تولید مدل‌های زبان کوچک‌تر تمرکز خواهد کرد. برای حمایت از تیم GenAI، مایکروسافت چند توسعه‌دهنده برتر را از گروه تحقیقات خود به‌جمع آن‌ها منتقل کرده است. میشا بیلنکو، معاون رئیس‌ شرکت مایکروسافت، سرمایه‌گذاری و تلاش‌های این تیم را رهبری خواهد کرد.

تیم GenAI هدفش را توسعه هوش مصنوعی با قابلیت‌هایی مشابه یا برتر از مدل‌هایی که شرکت‌هایی مانند OpenAI ارائه می‌دهند، با بهینه‌سازی برای اندازه‌های کوچک‌تر قرار داده است.

تاکنون، مایکروسافت توانسته است تعدادی از قابلیت‌های هوش مصنوعی از OpenAI را در محصولاتش پیاده کند. به‌عنوان مثال، موتور جست‌وجوی بینگ از GPT-۴ برای کوپایلت و مولد تصاویر بینگ از Dall-E برای تولید تصاویر استفاده می‌کند. در هفته‌های اخیر، این شرکت Copilot Pro را نیز معرفی کرد؛ سرویس اشتراک برای مشتریان حقیقی که قابلیت‌های پیشرفته‌تری از هوش مصنوعی را به آن‌ها ارائه می‌دهد.

این گزارش پس از معرفی GPT Store به‌وسیله OpenAI منتشر شده است. GPT Store جایی است که کاربران می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی سفارشی را براساس مدل‌های زبانی OpenAI ایجاد کنند و به‌اشتراک بگذارند و بفروشند. در طرح‌های مشابه، مایکروسافت نیز برنامه‌های خود را برای ارائه چت‌بات‌های هوش مصنوعی سفارشی منطبق بر نیازها و موضوعات خاص برای Copilot اعلام کرده است.

با این‌حال، وابستگی به هوش مصنوعی توسعه‌یافته خارجی هزینه‌ و فقدان کنترل کامل روی تکنولوژی خود را به‌همراه دارد. تلاش مایکروسافت برای توسعه فناوری هوش مصنوعی کوچک‌تر و اقتصادی‌تر می‌تواند طرح‌های جدیدی را برای این شرکت به‌ارمغان بیاورد و وابستگی به ارائه‌دهندگان شخص ثالث را کاهش دهد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها