کد خبر: ۵۲۸۰۸
۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
حبوبات به‌دلیل اینکه در زمره مواد خشک غذایی هستند، طول عمر نسبتا بالایی دارند. اگر از حبوبات به درستی نگهداری کنیم، می‌توانیم برای هفته‌ها و ماه‌ها ارزش این مواد غذایی را حفظ کرده و در پخت‌وپز از آنها استفاده کنیم.

: علت اصلی خرابی سریع حبوبات، نگهداری در محیطی نامناسب است. اما با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید از حمله حشرات به حبوبات در منزل جلوگیری کنید و ماندگاری این مواد غذایی را افزایش دهید تا مدت زمان طولانی‌تری بتوانید از حبوبات در منزل و آشپزخانه خود استفاده کنید.

ترکیب نکنید
حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل در منزل داشتید مخلوط نکنید و در ظرفی جداگانه قرار دهید. زیرا این امکان وجود دارد که تخم حشرات در هر یک از خریدهای قبلی یا جدید حبوبات وجود داشته باشد. با این کار همه حبوبات آلوده خواهد شد.

بنشن را نشویید
برای نگهداری حبوبات دقت داشته باشید که قبل از نگهداری طولانی‌مدت حبوبات، حبوبات یا غلات را نشویید زیرا در این صورت رطوبت در سطح دانه‌ها پیدا می‌شود و این می‌تواند باعث فساد حبوبات توسط میکروارگانیسم‌ها شود. همچنین این امکان وجود دارد که حبوبات به وسیله کپک‌ها فاسد شوند.

در ظرف مناسب قرار دهید
برای نگهداری حبوبات در یخچال می‌توانید از انواع ظروف شیشه‌ای، استیل یا پلاستیکی استفاده کنید. همچنین این امکان را دارید که در مکان‌های خشک و خنک نیز مراقبت از حبوبات را با این ظروف انجام دهید. در واقع می‌توان گفت که بهترین ظرف برای نگهداری از حبوبات ظروف شیشه‌ای است که در مکان مناسب آن را نگهداری کنید.

از ظرف‌های فلزی غافل نشوید
- ظروف استیل یا فلزی باید بدون زنگ‌زدگی باشند. اگر زنگ‌زدگی در قوطی‌های فلزی وجود داشته باشد، این نشان‌دهنده وجود رطوبت در محیط نگهداری حبوبات است. دقت داشته باشید که برای مدت زمان طولانی در ظروف نگهداری حبوبات باز نماند.

نورخورشید دشمن حشرات
برای دفع حشرات از حبوبات قبل از ریختن حبوبات در ظروف اصلی، چند روز حبوبات را در مقابل آفتاب به‌صورت لایه نازکی پهن کنید تا نور آفتاب، کمک زیادی به غیرفعال شدن تخم حشرات کند. با این کار تخم حشرات و انواع آفات از بین خواهند رفت.

از فریزر استفاده کنید
- اگر در اطراف محل نگهداری حبوبات خود نشانه‌هایی از حمله آفات را مشاهده کردید، لازم است که حبوبات آشپزخانه را حداقل به‌مدت ۴ روز در فریزر یا در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرار دهید. با این کار جلوی رشد تخم آفات را در حبوبات خود خواهید گرفت.

حبوبات را پاک کنید
اگر قصد دارید نگهداری حبوبات در طولانی‌مدت را در خانه انجام دهید، لازم است ابتدا حبوبات را پاک کنید و ناخالص‌هایی مانند شن و سنگریزه را از حبوبات جدا کنید. همچنین لازم است که حبوبات را با نمک فراوان ترکیب کنید و از آن در جای خشک و خنک نگهداری کنید. با این کار حبوبات شما به‌مدت زمان بسیار طولانی باقی خواهد ماند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها