کد خبر: ۵۲۷۸۴
۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
پیش‌بینی کارشناسان حاکی از آن است که اواخر امروز یک طوفان ژئومغناطیسی جو کره زمین را در بر گیرد.

طوفان ژئومغناطیسی قرار است در نتیجه بیرون رانده شدن جرم تاجی از خورشید اتفاق افتد؛ برخورد این جرم تاجی با جو زمین می‌تواند منجر به وقوع طوفان‌های ژئومغناطیسی به شدت کلاس G2 یا حتی کلاس G3 شود که ممکن است باعث اختلال در GPS، مشکلات ماهواره‌ای و شکل‌گیری شفق‌های قطبی شود.

جرم‌های تاجی توسط فعالیت مغناطیسی روی سطح خورشید ایجاد می‌شوند که حجم عظیمی از پلاسمای خورشیدی را به بیرون پرتاب می‌کند. این رانش اگر به سمت زمین باشد در حدود 48 تا 72 ساعت آینده به سیاره ما نزدیک می‌شود. اگرچه برخی از آنها می‌توانند خیلی زودتر وارد شوند. هنگامی که طوفان با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کند، می‌تواند باعث اختلالاتی شود که باعث ایجاد طوفان ژئومغناطیسی می‌شود.

طبق گزارش سازمان ملی اقیانوسی و جوی، طوفان‌های ژئومغناطیسی بر اساس مقیاسی از قدرتشان، از G1 (کوچک) تا G5 (شدید) اندازه‌گیری می‌شوند. قدرت طوفان بستگی به قدرت جرم تاجی دارد که باعث آن می‌شود.

انتظار می رود طوفان خورشیدی آینده G2 یا G3 باشد. که می‌تواند منجر به وقوع چندین پدیده عجیب در سطح زمین شود. شبکه های برق ممکن است با مشکلات ولتاژ مواجه شوند، انتقال امواج رادیویی می‌تواند درهم ریخته شود، و ماهواره‌هایی که در نزدیکی زمین در حال چرخش هستند ممکن است شاهد افزایش کشش باشند که نیاز به تنظیم مدار دارد.

این طوفان‌ها نمی‌توانند مستقیماً به ما یا طبیعت آسیب برسانند، اما مخرب هستند و به طور بالقوه برای فناوری بسیار مضر هستند. جریان‌های الکتریکی در پوسته زمین ایجاد می‌شوند و این می‌تواند باعث موج‌ها و آسیب به شبکه‌های برق شود. ارتباطات و ناوبری GPS مختل می‌شود. پروازهای هوایی در عرض‌های جغرافیایی بالا مستعد دوز تشعشع هستند و نیاز به لغو یا تغییر مسیر دارند و خطری برای ماهواره‌ها و فضانوردان است.

طوفان‌های ژئومغناطیسی قوی‌تر همچنین می‌توانند باعث شوند که شفق‌های قطبی بیشتر و بیشتر در جنوب قطب شمال دیده شوند.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها