کد خبر: ۵۲۶۷۲
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
بعد از 7 ماه مجادله، یک نماینده تبریزی به جای حسین سلاح‌ورزی روی صندلی ریاست اتاق بازرگانی ایران می‌نشیند.

صمد حسن‌زاده اسم جدیدی است که باید از این به بعد برای ریاست اتاق بازرگانی ایران به خاطر بسپاریم. او مالک کارخانه کاشی تبریز است، از گروه نمایندگان آذربایجان شرقی و از جمع معدنی‌ها. حسن‌زاده قرار است بعد از 7 ماه پافشاری برای برکناری حسین سلاح‌ورزی، به جای او روی صندلی ریاست اتاق شیشه‌ای خیابان طالقانی بنشیند. اینکه چرا این انتخابات مجدد 7 ماه زمان برد، یک سمت ماجراست و اینکه حسن حسن‌زاده کیست یک علامت سوال دیگر که باید به آنها جواب داد.

سرنوشت این بود که صندلی مدیریت اتاق بازرگانی کشور بعد از فشار و تنش بسیار به تبریزی‌ها برسد. در انتخابات اولی که خرداد ماه برگزار شد هم یک تبریزی و یک اردبیلی رقیب سلاح‌ورزی بودند که رای لازم را به دست نیاوردند. این‌بار دو تبریزی در بین نامزدها حضور داشتند که نشان می‌داد شمال شرق کشور کمر همت بسته که یکی از نمایندگان خود را به اتاق ریاست در طبقه آخر ساختمان اتاق بازرگانی برساند. این دفعه احد عظیم‌زاده و صمد حسن‌زاده نامزد شده بودند که دومی با اختلاف زیاد (193 رای اختلاف) توانست پیروز این رقابت باشد. 

 

صمد حسن‌زاده از سال 94 وارد هیات نمایندگان اتاق تبریز شد. حضور او در این جایگاه اهمیت زیادی داشت چراکه بعد از 20سال رئیس سنتی اتاق تبریز کناره‌گیری کرد و صمد حسن‌زاده اولین چهره جدیدی بود که توانست بعد از او رئیس اتاق تجار و بازرگانان تبریز شود. این مرد 80ساله تبریزی سال 1362 کارخانه صنایع کاشی را تاسیس کرد. خود حسن‌زاده در ویدئوهایی که از او منتشر شده می‌گوید از 12سالگی در بازار کار کرده.

 

در پروفایل تجاری او نام 12 شرکت، کارخانه یا خیریه آمده که او یکی از اعضای هیات مدیره آن است ولی هیچ‌کدام به اندازه گروه صنعتی کاشی تبریز اهمیت ندارد. سال 1374، در 24 کیلومتری تبریز کارخانه بزرگ او احداث شد و تولید کاشی و سرامیک در مقیاس بالا را رسما شروع کرد.

او امروز مدیرعامل و فرزندانش رامین و مینو هم دیگر اعضای هیات مدیره کاشی تبریز هستند. خانواده حسن‌زاده تا امروز تقدیرنامه‌های مختلفی گرفته‌اند. یک‌سال صادرکننده برتر، یک‌سال تولیدکننده برتر و یک‌سال هم کارآفرین نمونه. حسن‌زاده برآمده از ائتلاف اتاقی برای همه در تبریز بود. ائتلافی که یونس ژائله مالک گروه صنعتی شیرین عسل هم از دیگر مهره‌های قدرتمند آن است. ژائله قبلا رقیب سلاح‌ورزی در انتخابات خرداد ماه بوده.

 

مدرک تحصیلی صمد حسن‌زاده فوق‌دیپلم بازرگانی است. از نظر تحصیلاتی تا امروز پایین‌ترین مدرک و بالاترین سن را در بین روسای اتاق ایران، غلامحسین شافعی داشت که متولد 1330 و دارای لیسانس مدیریت صنعتی دانشگاه تهران بود اما با انتخاب حسن‌زاده این رکورد کمی عقب‌تر رفت.

قهر تهرانی‌ها با صندلی ریاست 

نکته دیگر این انتخابات این بود که خرداد ماه سلاح‌ورزی به نمایندگی از اتاق خرم‌آباد توانسته بود ریاست را از دست تهرانی‌ها بگیرد اما گفته می‌شد که در این دوره تهرانی‌ها اصلا به کلی با آن قهر کرده بودند و نامزدی از تهران در آن حضور نداشت.

 

نکته دیگر این بود که فرج‌الله معماری که کاندیدای مورد حمایت سلاح‌ورزی بود 27 رای کمتر از حسن‌زاده آورد. 
در جریان برگزاری این انتخابات از بین ۲۱ نفر داوطلب تایید صلاحیت شده، ۱۷نفر انصراف دادند و در نهایت کاندیداهای نهایی صمد حسن‌زاده، احد عظیم‌زاده(تبریز)، مجتبی غیابی (اتاق ایلام) و فرج‌الله معماری (اتاق سمنان) بودند که رقابت برای کرسی ریاست اتاق بازرگانی ایران بین آن‌ها انجام شد.

حسن‌زاده پیش ‌از این نایب‌رئیس سوم اتاق ایران بود و با انتخاب او به‌عنوان رئیس، باید برای انتخاب نایب رئیس سوم جدید رأی‌گیری می‌شد که حسین پیرموذن برای این جایگاه انتخاب شد.احد عظیم‌زاده در دوره قبل هم تلاش ناکامی برای ریاست بر اتاق ایران داشت. یک‌بار وقتی زمزمه ردصلاحیت سلاح‌ورزی آمد، این نماینده که نام او را با فرش عظیم‌زاده می‌شناسیم، زودتر از همه اسب خود را زین کرد که راهی انتخابات شود. تا اینکه اواسط خرداد از اتاق تبریز، ژائله را برای آن رقابت انتخاب کردند.


چرا انتخابات مجدد‌ طول کشید؟  

انتخابات ریاست پارلمان بخش‌خصوصی کشور یک‌بار یکشنبه 28 خرداد برگزار شده بود. از چند روز قبل از این تاریخ همه می‌دانستند حسین سلاح‌ورزی به ریاست می‌رسد اما انتخابات تا جای ممکن به تعویق ‌افتاد و زمزمه ردصلاحیت این مرد خرم‌آبادی هم از همان موقع پیچید.

شایعه‌ها چه بود؟ اصرارها بر این بود که چون تاییدیه نهادهای امنیتی و دستگاه‌های نظارتی برای او صادر نشده پس سلاح‌ورزی رد صلاحیت می‌شود. واقعیت اما این بود که نظر وزارت اطلاعات در استعلامی که برای سلاح‌ورزی گرفته شده بود تا روز آخر به دست اتاق بازرگانی نرسید. تیم نظارت بر انتخابات هم سکوت وزارت اطلاعات را به معنای رضایت آنها تفسیر کردند. اینطور شد که در انتخابات رئیس اتاق، سلاح‌ورزی هم شرکت کرد.

 

تنش‌ها به پایان نرسید و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان خبرهایی منتشر کردند که نشان می‌داد با سلاح‌ورزی و ائتلافش زاویه دارند. تیر مخالفان به هدف نخورد، سلاح‌ورزی در انتخابات شرکت کرد و  بیشترین رای را به دست آورد. با اینحال فشارها باز ادامه پیدا کرد. به نظر می‌رسید ریشه همه فشارها یکی بود: دولت نمی‌خواست پارلمان بخش‌خصوصی را از دست بدهد. این هفت ماه وزیر صمت، وزیر اقتصاد و مجلس و رسانه‌های حامی اصولگرایان در خبرها و گزارش‌های متفاوت اعلام کردند که سلاح‌ورزی باید از جای خود در اتاق بلند شود. تا اینکه چه اتفاقی منجر به انتخابات دیروز شد؟

بعد از آتش‌های پی‌درپی در نهایت شورای نظارت بر اتاق آبان ماه رای داد که انتخابات باید ابطال شود. سلاح‌ورزی از این رای شکایت کرد و روز چهارشنبه نتیجه این شکایت آمد که چیزی نبود جز رای به برکناری او و برگزاری انتخابات مجدد. این مرد 52ساله خرم‌آبادی شنبه در جلسه فراکسیون‌های اتاق بازرگانی برای آخرین‌بار به عنوان رئیس اتاق ایران پشت تریبون رفت و گفت: «بیم و ترس ما این بود که اگر چارچوب حقوقی و حد یقفی برای دخالت دولت‌ها نداشته باشیم تا کجا پیش می‌رود؟» این‌ها را به زبان آورد و در نهایت  بعد از 7 ماه کشمکش ناچارا جایگاه خود را تحویل داد.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها