کد خبر: ۵۲۶۲۶
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
فیلترینگ در ایران سال‌هاست که موانعی را برای زندگی روزمره و روابط کاربران ایجاد کرده است. در فهرست سایت‌های فیلتر شده، مواردی نیز دیده می‌شود که محلی برای یادگیری هستند؛ از جمله یوتیوب.

 فیلترینگ در ایران سال‌هاست که موانع جدی را برای زندگی روزمره و روابط کاربران ایجاد کرده و به کاهش کیفیت اینترنت منجر شده است. در فهرست سایت‌های فیلتر شده، مواردی نیز دیده می‌شود که در دنیا محلی برای یادگیری و مهارت‌آموزی هستند. یوتیوب یکی از نمونه‌های مشخص این مورد است که فیلتر شدنش تاثیر چندانی هم بر کاهش محبوبیت آن در ایران نگذاشته است.

یوتیوب چگونه متولد شد؟

سه کارمند پی پل در سال 2005 ، سایتی را برای تماشای ویدیو طراحی کردند که امروز یکی از پربازدیدترین سایت‌های جهان است. یوتیوب نخستین بار با پخش ویدیو «من در باغ وحش» پا به عرصه سایت‌های ویدویی گذاشت و اکنون هر دقیقه، 183 ساعت ویدیو بر روی آن آپلود می شود.

مطالعه بیشتر: اینترنت بدحال ایران / مهم‌ترین چالش‌های کاربران چیست؟
این سایت امروز نزدیک 3 میلیارد کاربر دارد و محدودیت خاصی نیز برای ارائه محتوا در نظر نگرفته است. هرچند فیلترهای مرسوم جهانی را رعایت می‌کند. با این وجود باز هم تعدادی از کشورها از محتوای بارگذاری شده در یوتیوب ناراضی هستند و این سایت پرطرفدار، سابقه محدودیت در ایران، چین، تایلند، ترکیه، مراکش، پاکستان، امارات و برزیل را دارد.

یوتیوب و استفاده های روزمره

یوتیوب مانند چاقویی دولبه برای کاربران خود عمل می‌کند. از یک بعد امکان درآمدزایی با استفاده از تولید محتوا پربازدید در آن وجود دارد، از سوی دیگر برخی محتواهای آن مورد پسند جامعه نیست. از یک سو به عنوان یک دانشگاه و محل آموزش خانگی می‌تواند در تمامی عرصه ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ از سوی دیگر بر سر محتوای ارزشمند و بی‌کیفیت در آن بحث و جدل وجود دارد.


یوتیوب منبع عظیمی از آموزش‌های مختلف را به زبان‌های گوناگون گردآوری کرده است؛ در نتیجه می‌تواند مانند دانشگاهی جامع جهانی سطح سواد، انگیزه، تولید ایده و تبادل دانش را متحول کند.

مطالعه بیشتر: ضعف امنیت داده، حیات کسب و کارها را تهدید می‌کند / تقویت امنیت، سرمایه‌گذاری است نه هزینه
در واقع، فیلتر کردن یوتیوب در کشورهای مختلف، کاربران را از بستر جذاب و مفیدی که می‌تواند باعث گسترش دانش در تمامی طبقات و سنین شود، محروم می‌کند. یوتیوب برای کودکان و نوجوانان نیز بخش‌های خاصی را به نام YouTube Kids در نظر گرفته است که به پخش انیمیشن و برنامه‌های مناسب رده سنی کودکان می‌پردازد. یوتیوب نیز مانند شبکه‌های اجتماعی ابعاد گسترده‌ای دارد و نمی‌توان صرفا بر نکات منفی آن که شاید اندک هم باشند، تاکید کرد.


محرومیت کاربران ایرانی

یوتیوب نخستین بار در سال 2006 و سپس در سال 2009 در ایران فیلتر شد و همچنان نیز کاربران برای استفاده از آن، به فیلترشکن نیاز دارند. به این صورت بخشی از جامعه برای دسترسی به این منبع آموزشی با مشکلات جدی مواجه هستند. 

از سوی دیگر، یوتیوب در زمان‌هایی مانند شیوع کرونا یا آلودگی هوا که امکان دسترسی به دانشگاه و مدرسه وجود ندارد، می‌تواند موجب عدالت آموزشی و بهره‌مندی کل کشور از یک سبک آموزش شود. اگرچه تنوع یوتیوب دست مخاطب را برای سبک یادگیری باز می گذارد اما آموزش و پرورش می‌توانست با استفاده از این ابزار و ارائه یک محتوای واحد، فقدان آموزش حضوری مدارس را در زمان های خاص جبران کند تا هزینه‌های گزاف برای ایجاد بسترهای آموزشی ضعیف انجام نشود.

البته در مقاطع مختلف، صحبت‌هایی از رفع فیلتر یوتیوب به میان می‌آید اما به دلایلی چون خدشه‌دار شدن حاکمیت ملی این اتفاق تا کنون رخ نداده است. 

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها